מסלולי ההתמחות במחלקה להנדסת חשמל תשע"ג

Size: px
Start display at page:

Download "מסלולי ההתמחות במחלקה להנדסת חשמל תשע"ג"

Transcription

1 מסלולי ההתמחות במחלקה להנדסת חשמל תשע"ג סטודנטים יקרים, מסלול הלימודים במחלקה להנדסת חשמל מורכב מקורסי חובה אשר על כל בוגר לסיים בהצלחה, וקורסי בחירה אותם הסטודנט בוחר בכדי להשלים את חובותיו האקדמיות. את קורסי הבחירה יש לבחור מתוך קבוצות מובנות של קורסים, הכוללות כל אחת קורסי חובה וקורסי בחירה מתוך היצע הקבוצה. כל הקורסים בקבוצה מובנית ממוקדים בתחום יישום ספציפי סטודנט שיבחר בקבוצה כזו יבצע למעשה התמחות. הנדסת חשמל כוללת מספר רחב של תחומים. החברות בתעשיה עוסקות על פי רוב בתחום מסוים, אי לכך מטרת ההתמחות הינה להקנות לכם הכשרה רחבה יותר בתחום מסוים בהתאם לצרכי התעשיה שתקלוט אתכם. ההתמחות יכולה להיקבע על ידי תחום העניין או מקום העבודה העתידי במידה והוא ידוע לסטודנט. עליכם לבחור שתי התמחויות שונות מתוך מגוון של שבע התמחויות המוצעות על ידי המחלקה. ניתן לבחור כל שתי התמחויות מלבד אילוץ אחד ההתמחויות "מערכות הספק" ו"מערכות אנרגיה והינע חשמלי" חייבות להיבחר יחדיו ) ניתן לבחור רק אחת מהן(. על הסטודנט להשלים את כל קורסי החובה ולפחות קורס בחירה אחד בכל התמחות שבחר. סה"כ ישלים הסטודנט 2 נ"ז בקורסי ההתמחויות. יצוין כי חרונה השלימה ועדת ההוראה המחלקתית תהליך של בחינה מחדש של קורסי ההתמחויות, ואשר הוביל לעדכונם של תכנים, הוספתם של קורסים חדשים והתמחויות חדשות. מסלולי ההתמחות המוצעים לסטודנטים הינם: עיבוד אותות. 1. עיבוד תמונה ווידאו.. תורת התקשורת. 3. השכבה הפיזית של התקשורת. 4. התמחות מחשבים.. מערכות הספק. 6. מערכות אנרגיה והינע חשמלי. 7. הרישום להתמחות מתקיים בתום שנה לסטודנט בוקר ובסמסטר של שנה ג' לסטודנט ונועד לסייע לכם בתכנון מערכת השעות המוצעת. למתמחים במסלול מסוים תהיה זכות ראשונה לרישום לקורסי הליבה במסלול. לתשומת לבכם, כל הקורסים יינתנו בכל שנה אקדמית ו מובטח מקום בקורסים לכל דורש. כמו, קורסים אליהם יירשמו מספיק סטודנטים יתקיימו. מסמך זה כולל את תיאור שבע ההתמחויות, המרצים והקורסים בכל התמחות. מטרת המסמך לספק לכם מידע על מסלולי ההתמחות השונים ותכולתם ולסייע לכם בבחירת ההתמחות ותכנון בחירת הקורסים. בברכה, פרופ' עמי מויאל ראש המחלקה להנדסת חשמל ואלקטרוניקה

2 מסלול התמחות בעיבוד אותות תיאור כללי: התמחות המכשירה לעבודה בתחום עיבוד האותות הנחשב חד התחומים המתפתחים ביותר בשנים האחרונות. ההתמחות כוללת קורסים מתמטיים בהם יינתן ידע מתמטי מתקדם באלגוריתמים לצד קורסים מעשיים בהם ילמדו הסטודנטים לממש את האלגוריתמים על מיטב הפלטפורמות המתקדמות כיום בעולם, המשלבות סימולטורים, כלי תוכנה ומעבדים של חברות מובילות. בנוסף, כל סטודנט יכול לבחור מבין קורסי בחירה ספציפיים שיאפשרו לו מיקוד בנושאים בחזית יישומי הטכנולוגיה בתחום. ייחוד ההתמחות: הקנית כלים הנדסיים והכשרה לעבודה במחקר ופיתוח בתחום עיבוד אותות. ההתמחות מאפשרת שילוב בין רקע תיאורטי לבין התנסות מעשית על פלטפורמות שונות כמו,Matlab מעבדי אותות ופלטפורמות DSP בזמן אמת. מטרת ההתמחות: מטרת הקורסים המעשיים היא להעניק לבוגר ניסיון משמעותי שיסייע בקליטתו לעבודה. מטרת הקורסים התאורטיים היא להכשיר את הסטודנט לפעילות במחקר ופיתוח בתחום עיבוד אותות כמו גם ללימודי המשך לתארים מתקדמים. אפשרות תעסוקה בתחום: בוגרי הנדסת חשמל בעלי התמחות בעיבוד אות מבוקשים בחברות העוסקות בפיתוח מוצרים מבוססי עיבוד אות לתחומים שונים כמו,AudioCodes,Motorola Verint,NICE,Intel,DSPC וחברות רבות נוספות. סגל המסלול: ד"ר ורד אהרונסון ראש ההתמחות פרופ' עמי מויאל ד"ר יצחק לפידות מר גבי שפט תקצירי קורסים נבחרים במסלול: עיבוד ספרתי של אותות קורס זה עוסק בעיבוד ספרתי של אותות דטרמיניסטים ואקראיים. בקורס יוצגו וינותחו שיטות, אלגוריתמים ועקרונות המהווים את הבסיס התיאורטי והמעשי לעיבוד אותות במגוון אפליקציות מודרניות.

3 מעבדה מתקדמת בעיבוד ספרתי של אותות במעבדה זו, הצמודה לקורס "עיבוד ספרתי של אותות" יממשו הסטודנטים, על פלטפורמות שונות שיטות ואלגוריתמים שהוצגו בקורס התיאורטי: DFT ו FFT, קורלציה וקונוולוציה מעגלית, מסננים שונים ושיטות של גרדיאנט. במעבדה יושם דגש על דיוק ויעילות המימוש ו תתבצע השוואה בין על ידי תוכנה לעומת חומרה. עיבוד אותות אקראיים בקורס זה יוצגו וינותחו נושאים תאורטיים וכלים אפליקטיביים מתקדמים בתחום עיבוד ספרתי של אותות אקראיים. הקורס יתמקד באותות חדמימדיים עם דגש על שיטות עיבוד אופטימליות. הקורס יתמקד בשני נושאים עיקריים: תכונות של תהליכים אקראיים אוטורגרסיביים ומרקוביים ולימוד יסודות השיערוך, ושיערוך פרמטרים של תהליכים אקראיים. תורת המידע מידע בחברה מודרנית היא מילת מפתח ועיסוק במידע מסוגים שונים נפוץ בכל תחומי ההנדסה. הקורס תורת המידע עוסק במודלים המתמטיים המאפשרים גישה כמותית למושג המידע ומלמד שיטות לקידוד, אחסון ושינוע של מידע בדיד ורציף. עיבוד אותות בזמן אמת בקורס זה יוצגו האתגרים הקשורים במימוש אלגוריתמי עיבוד אותות בזמן אמת. בין השאר יילמדו אופטימיזציה של אלגוריתמים ספרתיים, פעולות מקביליות וכתיבת קוד בזמן אמת, רכיבים היקפיים, מימושים שונים למסנני FIR ו IIR. במהלך הקורס יודגמו אפליקציות שונות בעיבוד אות על גבי מעבד,DSP תוך דגש על מאפייני מימושים שונים יתרונות ומגבלות. גישות ואלגוריתמים לעיבוד שפות טבעיות הקורס "גישות ואלגוריתמים לעיבוד שפות טבעיות" יציג בפני הסטודנטים את המורכבות במידול שפות אנוש, ויקנה ידע מעשי שיסייע להם לפתור משימות בתחום עיבוד שפות טבעיות, החל מכלי מיון וכלה בתרגום אוטומטי. לדוגמה, הסטודנטים ילמדו על טכניקות לסינון דואר אלקטרוני; על שיטות להתיר את מגוון המשמעויות של מילה בשפה, על קידוד יעיל לחוקי איות; תיוג לחלקי דיבור, ועוד. הקורס יעסוק בהיבטים אלגוריתמיים, בנושאים לשוניים ובהדגמת כלים המבצעים ניתוחים על נתוני שפה טבעית. כמו יידונו דוגמאות ליישומי תעשייה מובילים תוך ניתוח השימושיות והקשר לפרויקטים בחזית הטכנולוגיה. עקרונות עיבוד דיבור תקשורת קולית הינה הטבעית ביותר לבן האדם. הצורך בהבנת תקשורת זו ושימוש בה עלידי מחשבים הולך וגדל כל הזמן. קורס זה הינו הקורס הבסיסי ביותר המקנה יסודות למערכות זיהוי דיבור מורכבות יותר.

4 קורס זה יקנה לסטודנטים יסודות בהיווצרות התקשורת הקולית; תיאור בעיות הקיימות בזיהוי דיבור; הסבר על היחידות הפונטיות ותיאורם במישור הזמן והתדר; ניתוח אות הדיבור ומיצוי מאפיינים; תיאור כלים בסיסיים לבניית מערכות זיהוי דיבור מבוססות מדד מרחק, ושיטות סטטיסטיות.

5 מסלול התמחות בעיבוד אותות, ראש ההתמחות: ד"ר ורד אהרונסון קורסי חובה: מספר קורס מקצוע המלצה בוקר שנה/ סמסטר המלצה שנה/ סמסטר דרישות קדם נ"ז.2.2 ש"ה ש"ת ש" מ מסלול בוקר/ 32 עיבוד ספרתי של אותות* Digital Signal Processing ג' מעבדה מתקדמת בעיבוד ספרתי של Advanced Digital Signal אותות 32 Processing Laboratory 32 עיבוד אותות אקראיים Random Signal Processing קורסי בחירה בהיקף של 3 נקודות לפחות מתוך היצע הקורסים הבאים: מבוא לעיבוד ספרתי של אותות, מבוא לתהליכים אקראיים )מקביל( עיבוד ספרתי של אותות עיבוד ספרתי של אותות, אותות אקראיים ורעש 2339 עקרונות זיהוי דיבור Fundamentals of Speech Processing תורת המידע Information Theory סינון מסתגל Adaptive Filtering עיבוד אותות בזמן אמת Real Time signal Processing עיבוד אותות אקראיים )מקביל( מבוא להסתברות, אלגברה ליניארית מבוא לתהליכים אקראיים, מבוא לעיבוד ספרתי של אותות מבוא לעיבוד ספרתי של אותות, מיקרו מעבדים ומיקרו בקרים, אלקטרוניקה ספרתית ג'.2 מבוא לעיבוד ספרתי של אותות גישות ואלגוריתמים לעיבוד שפות טבעיות Introduction to Nat.Language 3 Processing.2 עיבוד אותות אקראיים )מקביל( עקרונות עיבוד דיבור Principles of Speech Processing 2341 * בשנת תשע"ג ייפתח מופע נוסף של הקורס בסמסטר א', לטובת סטודנטים העולים לשנה שבחרו התמחות לפני עדכון ההתמחויות, וזאת על מנת פשר להם בחירת קורסי מסלול שקורס זה הינו תנאי להם )פתיחת הקורס מותנית ברישום מספק(.

6 מסלול התמחות בעיבוד תמונה ווידאו תיאור כללי: ידוע כי תמונה אחת שווה אלף מלים. תחומי עיבוד תמונה ווידאו, מולטימדיה וראייה ממוחשבת הופכים לחלק בלתי נפרד מחיי היוםיום שלנו. החל מתקשורת חוזי סלולרית, דרך מחשבים ותקשורת אינטרנט, ספרים ותמונות דיגיטליות על מחשבי טבלט, ועד שילוט חכם; במצלמות בקרת תנועה וכניסה, במערכות מניעת תאונות בכלי רכב, תצוגות סרטים בקולנוע בתלת מימד, בשידורי חיים מאירועי ספורט, וכמובן בתוכנות "עיבוד תמונה" למשל במצלמת הסמרטפון. מתחום עיבוד התמונה והוידאו נגזרים יישומים מגוונים בתחומים שונים כמו רפואה, רובוטיקה, רכב, תעופה ועוד. התמחות זו מעמיקה ומרחיבה את כישורי מהנדס החשמל בהיכרות והתנסות עם כלי עיבוד אות ואלגוריתמים מתקדמים בתחומי עיבוד תמונה, וידאו, מולטימדיה וראייה ממוחשבת. יישום הכלים הללו מכשיר את בוגרי המסלול לבחור בין ביצוע מחקר ופיתוח, שימוש בכלים מעשיים לשילוב בתעשייה, ומאפשר גם להמשיך בלימודים לתארים אקדמיים מתקדמים. המסלול כולל קורסי חובה המקנים את היסודות של עיבוד ספרתי של אות ותמונה, וקורסים מתקדמים לבחירה מתוך מגוון קורסים ומעבדות, המשלבים חלקים תיאורטיים ומעשיים. בקורסים יינתן ידע תיאורטי ואלגוריתמי ליישומים כמו עיבוד וניתוח של וידאו ומולטימדיה ועיבוד מתקדם של תמונה, לצד קורסים מעשיים כמו מעבדה מתקדמת לעיבוד תמונה ווידאו בזמן אמת. בקורסים שבהתמחות יוכלו הסטודנטים לממש את האלגוריתמים על מגוון פלטפורמות וסביבות מתקדמות החל מתחנות עבודה ומחשבים אישיים, דרך מעבדי אותות ייעודיים )DSP( תוך שימוש בסימולטורים וכלי תוכנה של חברות כמו Analog Devices ו TI, וכלה בסמארטפונים מבוססי.Android ייחוד ההתמחות: מסלול ההתמחות בעיבוד תמונה ווידאו נותן כלים הנדסיים ומכשיר לעבודה במחקר ופיתוח בתחום עיבוד האותות עם דגש על עיבוד תמונה, וידאו וראייה ממוחשבת. התחום נחשב חד התחומים המתפתחים והצומחים ביותר וצפוי להמשיך כך בשנים הקרובות. המסלול מאפשר שילוב בין רקע תיאורטי לבין התנסות מעשית במגוון סביבות, בהתאם לקורסים שנבחרו. הוא מאפשר התייחסות לחומרה, תוכנה ואלגוריתמיקה ולשילוביהן, עבודה על מגוון פלטפורמות וסביבות מתוך מחשבי,PC טלפונים וטאבלטים של,Android פלטפורמות DSP בזמן אמת וחשיפה לספריות וכלי תוכנה כמו,Matlab ו OpenCV וכלים וציוד ייעודיים לתחום.

7 מטרת ההתמחות: מערכות הכוללות עיבוד תמונה ווידאו משמשות לפעילויות מגוונות כמו לתקשורת חזותית, לתיעוד, לראייה וניתוח ממוחשבים, לצרכי בידור ופעילות חברתית, כמו גם למטרות רפואיות וביטחוניות. מערכות אלו כוללות טכנולוגיות חשובות בעיבוד תמונה, וידאו וראייה ממוחשבת, המיושמות על ידי חברות רבות הפועלות בישראל ובעולם. מטרת ההתמחות להכשיר את המהנדס לעבודה בתחום ע"י חשיפתו לטכנולוגיות ושילוב קורסים תיאורטיים ומעשיים. מטרת הקורסים המעשיים, להעניק לבוגר ניסיון משמעותי ויעילות מקסימלית, מהיום הראשון בעבודה. מטרת הקורסים התאורטיים, לתת בסיס הנדסי מתאים לקורסים המעשיים ולהכשיר את המהנדס לפעילות במחקר ופיתוח בתחום עיבוד תמונה ווידאו וראייה ממוחשבת, וללימודי המשך לתארים מתקדמים. אפשרות תעסוקה בתחום: בישראל ובעולם חברות בינוניות וגדולות עוסקות בתחומי עיבוד תמונה, וידאו וראייה ממוחשבת, כמו גם חברות סטארטאפ. להלן רשימה חלקית ביותר של חברות הפועלות בישראל ומשלבות עיבוד וניתוח תמונה ווידאו: בתחום תוכנה ותקשורת Google,Facebook,Microsoft, IBM, מוטורולה, ברודקום,,NDS אינטל, ;Omek בתחום הרפואי Philips ;Given Imaging, General Electric, רכב,MobileEye מרכז הפיתוח של.GM בידורי סמסונג, מיקרוסופט, פריימסנס.)Kinect( בתחום האבטחה, בטחון, ממשלתי אלביט, התעשייה האווירית,,NICE,Verint אלתא, אורבוטק, תדיראן, רפא"ל. סגל המסלול: מר אייל כץ ראש ההתמחות ד"ר רון שמואלי ד"ר ורד אהרונסון מר גבי שפט תקצירי קורסים נבחרים במסלול: עיבוד ספרתי של אותות קורס זה עוסק בעיבוד ספרתי של אותות דטרמיניסטים ואקראיים. בקורס נלמד שיטות אלגוריתמים ועקרונות המהווים את הבסיס התיאורטי והמעשי לעיבוד אותות במגוון אפליקציות מודרניות. הערה: הקורס מטפל באותות כלליים, וו דווקא בתמונות או בוידאו.

8 מבוא לעיבוד תמונה קורס זה מהווה את קורס המבוא במסלול עיבוד תמונה ווידאו. עיבוד תמונה מאפשר טיפול בתמונות באופן סיפרתי לשם שיפורן, אחסונן, ניתוחן ודחיסתן. הקורס כולל הרחבה לדו מימד של ידע קודם באותות ומערכות חד מימדיים. בקורס ילמדו נושאים כגון דגימה ושחזור, מערכות ליניאריות, קונבולוציה, והתמרת פורייה הדו מימדיים. הקורס דן גם בעקרונות התיאורטיים והמעשיים של עיבוד תמונות ספרתיות המושפעים ממגבלות מערכת הראיה האנושית. יידונו דיגיטיזציה ואינטרפולציה של תמונות,שיפור תמונות, פעולות נקודתיות לשיפור הניגודיות, פעולות סינון במרחב התמונה ובמרחב התדר, עקרונות של דחיסת תמונות ווידאו.הקורס כולל הרצאה ותרגול. בחלקו האחרון של הקורס יחשפו הסטודנטים לחיפוש וניתוח חומר עדכני על ידי הצגת נושא מתוך מאמר מדעי. את הקורס משלימה המעבדה המתקדמת לעיבוד תמונה הניתנת במקביל. מעבדה מתקדמת בעיבוד תמונה המעבדה המתקדמת לעיבוד תמונה ניתנת במקביל, ומשלימה את הקורס ב"מבוא לעיבוד תמונה". במעבדה יטופלו אותות דו מימדיים, בדגימה ושחזור, במערכות ליניאריות דו מימדיות וקונבולוציה, ובהתמרת פורייה דו מימדית. כיוון שתמונה אינה אות דו מימדי כלשהו א אות דו מימדי "ויזואלי", יודגמו תכונות ומגבלות מערכת הראיה האנושית. יבוצעו עיבוד וסינון תמונות במרחב ובתדר, פעולות על היסטוגרמה, קוונטיזציה אחידה ואופטימלית של תמונה, ודחיסה משמרת ומעוותת בשיטות המשמשות בדחיסת.JPEG בסיום המעבדה יבוצע פרוייקטון בנושא שייבחר במהלך הסמסטר ושישלב או ישתמש בידע שנרכש במהלך המעבדה, ובכך יירכש ניסיון מעשי בכלי עיבוד תמונה. במעבדה יינתן דגש על התנסות עצמית של הסטודנט תוך קבלת הנחייה והדרכה אישיים. קורסי בחירה במסלול עיבוד תמונה ווידאו עיבוד ספרתי של תמונה קורס זה מהווה קורס המשך לקורס "מבוא לעיבוד תמונה" ומתעתד ללוות את השינוי הנרחב בנושאים אלו המתרחשים בעולם. הקורס דן בהיבטים התיאורטיים והמעשיים של עיבוד תמונות ספרתיות בכלל זה: התמרת HOUGH והרחבותיה, התמרת RADON ויישומיה, התמרת WAVELET ויישומיה. סינון תמונה בעזרת סדרה של פילטרים איזוטרופיים מסתגלים. טכניקות לסגמנטציה ומבוא לזיהוי צורות. במהלך הקורס יינתן גם מבוא לדחיסת.MPEG הקורס כולל הרצאה שבועית פרונטלית )בהיקף של שעות(, ומעבדה שבועית )בהיקף של שעות(. המעבדה היא חלק אינטגרלי מהחומר הנלמד, ובה יתרגל ויתנסה הסטודנט בהיבטים מעשיים של עיבוד תמונה בעזרת תוכנת.MATLAB

9 עיבוד וידאו ומולטימדיה קורס זה מהווה המשך טבעי לקורס המבוא בהתמחות, "מבוא לעיבוד תמונה". אות מולטימדיה בנוי מאות חוזי )וידאו( המכיל רצף של תמונות בעלות קשר ביניהן, ומאות שמע. הקורס מציג עקרונות ושיטות בדחיסה ועיבוד של אותות וידאו ומולטימדיה, החל מדגימת סדרות זמניות של תמונות, דרך טכניקות עיבוד וכלה באלגוריתמים מפורטים הנמצאים בדחיסות וידאו כמו,MPEG ו MP H הקורס דן בהיבטים התיאורטיים והמעשיים של עיבוד אותות וידאו ומולטימדיה ובכלל זה השפעות מערכת הראיה האנושית על דחיסת ווידאו, שערוכי תנועה בסיסיים ומתקדמים, דחיסות מבוססות צורת גל, דחיסות מבוססות טרנספורם, חיזוי ושערוכי תנועה. תנותח חשיבות דחיסה סקאבילית, והשפעה על הפרמטרים הנובעים מהשוני באיכויות התצוגה, בקצבי הדחיסה ובאיכויות וסוגי הערוצים השונים. ייסקרו מושגי יסוד בניתוח אותות וידאו. בדחיסת אודיו באיכות גבוהה נבין את השפעת מערכת השמיעה האנושית על דחיסת אודיו. מודלים פסיכו אקוסטיים, ועקרונות ומימוש דחיסת,MP3 כולל אותות סטריאו. לסיכום ייסקרו חלקים נבחרים בתקני MPEG ו H.264, כולל שילובי CODECs שונים בעטיפות סטנדרטיות, נושא תיוג והבנת מולטימדיה, ודחיסה והצגה בתלת מימד ובמציאות מוגברת.)augmented reality( הקורס כולל הרצאה שבועית פרונטלית )בהיקף של שעות(, ומעבדה שבועית )בהיקף של שעות(. המעבדה היא חלק אינטגרלי מהחומר הנלמד, ובה יתרגל ויתנסה הסטודנט בהיבטים מעשיים של עיבוד וידאו בעזרת תוכנת MATLAB ותוכנות ייעודיות. תורת המידע מידע בחברה מודרנית היא מילת מפתח. קיימת חשיבות עצומה חסון ושינוע מידע בדיד ורציף בכל תחומי ההנדסה. הקורס תורת המידע עוסק במודלים המתמטיים המאפשרים גישה כמותית למושג המידע. מעבדה ליישומי תמונה ווידאו במעבד אותות הקורס מבוסס על יישום של נושאים מתקדמים בעיבוד אותות תמונה ווידאו, אשר חלקם נלמדו בקורסים אחרים בהתמחות, על גבי מעבדי אותות ייעודיים.)DSP( יינתנו 2 מעבדות בנות שתי פגישות כל אחת, בהן ימומשו אלגוריתמים ושיטות שונות בתכנת או חמרת.DSP הפגישה הראשונה תכלול כשעתיים של הרצאת מבוא על הנושא, וחר מ יותאם ויתורגל הנושא על מעבד האות. בסוף הפגישה הראשונה יהיו בידי הסטודנט כלים להכין דו"ח מכין ולהתכונן למעבדה בפגישה השנייה. ב 2 השבועות האחרונים הסטודנטים יבצעו פרוייקטון בנושא שייבחר. הציון מורכב מציוני המעבדות ומציון הפרוייקטון.

10 מסלול התמחות בעיבוד תמונה ווידאו, ראש ההתמחות: ד"ר אייל כץ קורסי חובה: מספר קורס מקצוע המלצה בוקר שנה/ סמסטר המלצה שנה/ סמסטר דרישות קדם נ"ז.2.2 ש"ה ש"ת ש" מ מסלול בוקר/ 32 עיבוד ספרתי של אותות* Digital Signal Processing ג' ג' מבוא לעיבוד ספרתי של אותות, מבוא לתהליכים אקראיים )במקביל( מבוא לעיבוד ספרתי של אותות, מעבדה מתקדמת בעיבוד תמונה )במקביל( מבוא לעיבוד תמונה Introduction to Image Processing 3 3 מעבדה מתקדמת בעיבוד תמונה Advanced Laboratory in Image Processing 32 קורסי בחירה בהיקף של נקודות לפחות מתוך היצע הקורסים הבאים: מבוא לעיבוד תמונה )במקביל(, יישומי מחשב בהנדסה MATLAB 32 עיבוד ספרתי של תמונה Digital Image Processing מבוא לעיבוד תמונה, עיבוד ספרתי של אותות, מעבדה מתקדמת בעיבוד תמונה עיבוד וידאו ומולטימדיה Digital Video and Multimedia Processing תורת המידע Information Theory מעבדה ליישומי תמונה ווידאו במעבד אותות Signal Processor based Video and Image Applications Laboratory 32 מבוא לעיבוד תמונה, מעבדה מתקדמת בעיבוד תמונה, עיבוד ספרתי של אותות מבוא להסתברות, אלגברה ליניארית מבוא לעיבוד תמונה, מעבדה מתקדמת בעיבוד תמונה, עיבוד ספרתי של אותות 3 1. * בשנת תשע"ג ייפתח מופע נוסף של הקורס בסמסטר א', לטובת סטודנטים העולים לשנה שבחרו התמחות לפני עדכון ההתמחויות, וזאת על מנת פשר להם בחירת קורסי מסלול שקורס זה הינו תנאי להם )פתיחת הקורס מותנית ברישום מספק(.

11 מסלול התמחות בתורת התקשורת תיאור כללי: תחום התקשורת האלקטרונית ובמיוחד התקשורת האלחוטית / ספרתית הפכו חד מעמודי התווך העיקריים של הנדסת החשמל והאלקטרוניקה. תחום זה התפתח באופן מיוחד במדינת ישראל ועל פי הערכות שונות למעלה ממחציתה של תעשיית ההייטק הישראלית עוסקת באופן מ או חלקי בעולם התקשורת. ההתמחות עוסקת בהיבטים התיאורטיים והמערכתיים של מערכות תקשורת חדישות, הן ברמת המעטפת והמגבלות העקרוניות והן ברמת הטכניקות השונות לקידוד המידע, אפנונו ואריזתו למשלוח והן ברמת היישומים המערכתיים הבולטים )כגון תקשורת אלחוטית, מערכות מכ"ם וניווט רדיו(. ייחוד ההתמחות: מגוון הקורסים המוצעים לסטודנטים כולל הן את הרקע התיאורטי הנדרש ממהנדס התקשורת והן את ההיבטים המערכתיים. הקורסים ניתנים על ידי אנשי מקצוע מן המדרגה הראשונה וכולם בעלי ניסיון רב שנים בתעשייה. מטרת ההתמחות: להכשיר את הבוגרים לעסוק באפיון, תיכון ושילובים של כל סוגי התקשורת הקווית והאלחוטית ו ביישום מרכיבי תקשורת בכל סוגי המערכות והמוצרים האלקטרוניים. אפשרות תעסוקה בתחום: השלמת ההתמחות מציבה את המהנדס המסיים את לימודיו בעמדת פתיחה מצוינת לקראת תפקידי שילוב ופיתוח, בכל רבדי התעשייה האלקטרונית והתשתית הטכנולוגית בישראל. סגל המסלול: פרופ' עלי לוין ראש המגמה לתקשורת ד"ר ורד אהרונסון ד"ר אליעזר דור ד"ר שמואל שלף ד"ר דוד דהן ג אירנה ליבסטר ג שרון ילוב הנדזל מר מיקי לבנת מר דניאל כץ

12 תקצירי קורסים נבחרים במסלול: תקשורת ספרתית הקורס מורכב משלושה חלקים: בחלק הראשון יידונו משפט הדגימה של אותות אנלוגיים והעברה קסית של תקשורת אנלוגית לערוץ ספרתי. העברה זו מתבצעת על ידי אפנון פולסים מסוג PPM,PWM,PAM או.PCM בפרט יודגשו נושאי קצב התקשורת, רוחב הסרט והיחס בין אות לרעש. בחלק השני יידונו שיטות אפנון ספרתיות עם אפנונים בינאריים כגון FSK,PSK,ASK ועם אפנונים רבסימניים כגון.MASK, MPSK, MFSK, QAM החלק השלישי עוסק במבוא לתורת המידע, באנטרופיה ובקיבול הערוץ על פי חוק שנון. במיוחד הוא מטפל בקידוד אופטימלי, בגילוי ובתיקון שגיאות. היבטים של אבטחת מידע והצפנה יירכשו על ידי הסטודנטים בלימוד עצמי. תורת המידע מידע בחברה מודרנית היא מילת מפתח. קיימת חשיבות עצומה חסון ושינוע מידע בדיד ורציף בכל תחומי ההנדסה. הקורס תורת המידע עוסק במודלים המתמטיים המאפשרים גישה כמותית למושג המידע. מעבדה מתקדמת בתקשורת הניסויים הנכללים בקורס הם: תקשורת ספרתית: דגימה ואפנוני דופק, אפנוני PCM ודלתא, אפנונים ספרתיים עם גל נושא, קודי קו. אנטנות: הכרת המכשור, מדידת גלים חוזרים, מדידת עקומי קרינה, מדידת שבח, מדידת קיטוב, ערוץ תקשורת עם קו ראייה ול קו ראייה, בדיקת מעבר קרינה דרך חומרים שונים, בניית אנטנות על ידי המשתתפים. מיקרוגלים: הכרת המכשור, הכרת יחידות המדידה וביצוע כיולים, אפיון רכיבים פסיביים )מנחתים, מפצלים, סירקולטורים, מסננות(, אפיון רכיבים אקטיביים )מתגים, לים, מגברים, מזיזי פאזה(. מערכות תקשורת אלחוטית מערכות תקשורת אלחוטיות וניידות הן ל ספק אחד התחומים הנדרשים ביותר בתעשיית הטכנולוגיה העילית ובמיוחד בישראל הנחשבת כ"מעצמת על" בנושאים אלו. הקורס מציג את עקרונות היסוד של התקשורת האלחוטית בשלוש רמות: ברמה הראשונה נטפל באפיון הערוץ והמודל המתימטי שלו. ברמה השנייה נעסוק בעקרונות התקשורת המרחבית ובשימוש בגיוון זמן, תדר ומרחב. ברמה השלישית נרחיב על מערכות תקשורת תאיות עם דגש על גישה מרבית וניהול הפרעות. כמו נדון בקיבולת הערוץ האלחוטי ובשיטות מתקדמות לריבוי ערוצים ולריבוי תדרים.

13 מבוא למערכות מכ"ם הקורס מציג את עקרונות הפעולה של מערכות מכ"ם, הן בהיבטי המבנה, החומרה והתפעול המשולב והן בהיבטי עיבוד האות והאלגוריתמים. לצד היכרות רחבה עם השיטות למדידת המיקום והמהירות של המטרות ועם מנגנוני הגילוי והעקיבה השונים, יודגמו גם מערכות מעשיות. הסטודנטים יבצעו מטלה מה של תכנון מכ"ם ספציפי בהתאמה לחומר הנלמד בקורס. ניווט רדיו ניווט ואיתור הם צורך עסקי, בטחוני וחברתי מן המדרגה הראשונה. כדי לענות על צרכים אלו ואחרים פותחו עם השנים טכנולוגיות רבות ובפרט כאלו המבוססות על גלי רדיו. העיקרון הבסיסי עליו נשען ניווט הרדיו, כמו גם הניווט האסטרונומי שקדם לו, הינו: בהינתן מיקומו של אובייקט שניתן למדוד אליו כיוון או מרחק, נוכל לחשב את מיקומנו ביחס אליו. טכנולוגית הניווט והאיתור בעזרת רדיו שייכת לתחום הרחב יותר של תקשורת אלחוטית / לווינית. מערכות אלו ובראשן ה GPS האמריקאית, פותחו במקור לצרכים צבאיים אך חדרו עם הזמן למגוון גדול של יישומים ומשרתות כיום מיליוני משתמשים. זאת תעשיה אדירה ומתוחכמת שצומחת בשנים האחרונות בצורה דרמטית ועתידה מי ישורנה. והכרת WAN,LAN רשתות תקשורת מטרות הקורס הן הכרת התכונות הכלליות של רשתות נפוצות מסוגים אלגוריתמים של פרוטוקולי תקשורת וניתוב. הלימודים מתבססים על מודל השכבות של OSI ומודל השכבות של TCP/IP והשוואה ביניהם.

14 מסלול התמחות בתורת התקשורת, ראש ההתמחות: פרופ' עלי לוין קורסי חובה: מספר קורס מקצוע המלצה בוקר שנה/ סמסטר ג' תקשורת ספרתית Digital Communications 332 תורת המידע Information Theory 126 מעבדה מתקדמת בתקשורת ד Advanced Communication 32 laboratory קורסי בחירה בהיקף של 3.3 נקודות לפחות מתוך היצע הקורסים הבאים: המלצה שנה/ סמסטר מבוא לתקשורת דרישות קדם מבוא להסתברות, אלגברה ליניארית תקשורת ספרתית )במקביל(, מעבדת תקשורת נ"ז ש"ה ש"ת ש"מ מסלול בוקר/ מערכות תקשורת אלחוטית Wireless Communication Systems מבוא למערכות מכ"ם Introduction to Radar Systems ניווט רדיו Radio Navigation רשתות תקשורת Computer Networks ג' תקשורת ספרתית מבוא לתקשורת מבוא לתקשורת מבוא להסתברות, אלגוריתמים ומבנה נתונים

15 מסלול התמחות בשכבה הפיזית של התקשורת תיאור כללי: ההתמחות עוסקת בהיבטים המעשיים של התקשורת המודרנית, כגון הטלפון הנייד, מערכות תקשורת בטווח קצר,RFID( )WiFi,Bluetooth ובטווח ארוך )תקשורת סיב אופטית, עורקי מיקרוגל ותקשורת לווינית(. הנושאים הנלמדים ונחקרים בכיתה ובמעבדה עוסקים מצד אחד ברכיבים הקריטיים, כגון אנטנות ורכיבי רדיו, רכיבים אופטיים, משדרים ומקלטים, ומצד שני הם עוסקים ברמת המוצר השלם, כמו מכשירים ניידים לדיבור ולגלישה, תחנות בסיס ומערכות מכ"ם. ייחוד ההתמחות: מגוון הקורסים המוצעים לסטודנטים כולל הן את הרקע התיאורטי הנדרש ממהנדס התקשורת והן את ההיבטים המעשיים המאפשרים את הת המפורט, המימוש והבדיקות. הקורסים ניתנים על ידי אנשי מקצוע מן המדרגה הראשונה וכולם בעלי ניסיון רב שנים בתעשייה. מטרת ההתמחות: להכשיר את הבוגרים לעסוק בפיתוח מעשי של רכיבי רדיו, ליישם ולהכליל תת מערכות ומערכות תקשורת מות וללוות את שלבי הבדיקות וההכנה לייצור. אפשרות תעסוקה בתחום: השלמת ההתמחות מציבה את המהנדס המסיים את לימודיו בעמדת פתיחה מצוינת לקראת תפקידי שילוב ופיתוח, בדיקות והעברה לייצור בכלל התעשייה האלקטרונית בישראל. סגל המסלול: פרופ' עלי לוין ראש המגמה לתקשורת ד"ר עפר זיו ד"ר אנטולי פטלך ד"ר דוד דהן ג אירנה ליבסטר מר בנימין מלי

16 תקצירי קורסים נבחרים במסלול: תקשורת ספרתית הקורס מורכב משלושה חלקים: בחלק הראשון יידונו משפט הדגימה של אותות אנלוגיים והעברה קסית של תקשורת אנלוגית לערוץ ספרתי. העברה זו מתבצעת על ידי אפנון פולסים מסוג PPM,PWM,PAM או.PCM בפרט יודגשו נושאי קצב התקשורת, רוחב הסרט והיחס בין אות לרעש. בחלק השני יידונו שיטות אפנון ספרתיות עם אפנונים בינאריים כגון FSK,PSK,ASK ועם אפנונים רבסימניים כגון.MASK, MPSK, MFSK, QAM החלק השלישי עוסק במבוא לתורת המידע, באנטרופיה ובקיבול הערוץ על פי חוק שנון. במיוחד הוא מטפל בקידוד אופטימלי, בגילוי ובתיקון שגיאות. היבטים של אבטחת מידע והצפנה יירכשו על ידי הסטודנטים בלימוד עצמי. מערכות תקשורת אלחוטית מערכות תקשורת אלחוטיות וניידות הן ל ספק אחד התחומים הנדרשים ביותר בתעשיית הטכנולוגיה העילית ובמיוחד בישראל הנחשבת כ"מעצמת על" בנושאים אלו. הקורס מציג את עקרונות היסוד של התקשורת האלחוטית בשלוש רמות: ברמה הראשונה נטפל באפיון הערוץ והמודל המתימטי שלו. ברמה השנייה נעסוק בעקרונות התקשורת המרחבית ובשימוש בגיוון זמן, תדר ומרחב. ברמה השלישית נרחיב על מערכות תקשורת תאיות עם דגש על גישה מרבית וניהול הפרעות. כמו נדון בקיבולת הערוץ האלחוטי ובשיטות מתקדמות לריבוי ערוצים ולריבוי תדרים. מעבדה מתקדמת בתקשורת הניסויים הנכללים בקורס הם: תקשורת ספרתית: דגימה ואפנוני דופק, אפנוני PCM ודלתא, אפנונים ספרתיים עם גל נושא, קודי קו. אנטנות: הכרת המכשור, מדידת גלים חוזרים, מדידת עקומי קרינה, מדידת שבח, מדידת קיטוב, ערוץ תקשורת עם קו ראייה ול קו ראייה, בדיקת מעבר קרינה דרך חומרים שונים, בניית אנטנות על ידי המשתתפים. מיקרוגלים: הכרת המכשור, הכרת יחידות המדידה וביצוע כיולים, אפיון רכיבים פסיביים )מנחתים, מפצלים, סירקולטורים, מסננות(, אפיון רכיבים אקטיביים )מתגים, לים, מגברים, מזיזי פאזה(. אנטנות בתקשורת הקורס מורכב משלושה חלקים: בחלק הראשון יובאו עקרונות הקרינה ופרמטרים בסיסיים של אנטנות. בחלק השני יסקרו סוגי אנטנות שונים ובהם: אנטנות תיל ישר ולוות, מערכי אנטנות תיל, אנטנות מיפתח, אנטנות מודפסות ומערכי אנטנות כלליים. בחלק השלישי יידונו נושאים מתקדמים ובהם שיטות מדידה וסימולציה, קריאה וכתיבת מפרטים ו בחירת אנטנה למפרט דרישות נתון )תהליך "סינתזה"(. הנושא של אנטנות קטנות וניידות וריבו אנטנות בתקשורת יועבר בלימוד עצמי.

17 רכיבי רדיו ומיקרוגלים הקורס יעסוק בחמישה נושאים כדלקמן: א. מבוא לגלי רדיו, הספקטרום האלקטרומגנטי, חזרה על שדות וגלים כלואים ומתפשטים, שידור וקליטה, עקרונות ההפיכות והדואליות, חומרים דיאלקטריים ומתכתיים. ב. חזרה על תורת קווי התמסורת, אימפדנס קו ועומס, דיאגרמת סמית, תיאום אימפדנסים, גלים עומדים ופירוט קווי תמסורת נפוצים: קואכס, גלבו, סטריפליין, מיקרוסטריפ. ג. תורת הרשתות המפולגות, מטריצות אימפדנס ומטריצות פיזור, עירור וצימוד. ניתוח ומדידת רשתות, הכרת נתח הרשת, כיולים, מדידות וניתוח שגיאות. ד. סקירת רכיבי RF ומיקרוגלים פסיביים: חללי תהודה, מפצלי הספק, מנחתים ומזיזי פאזה, מצמדים, פילטרים, רכיבים פרימגנטיים, ה. סקירת רכיבי RF ומיקרוגלים אקטיביים: דיודות, טרנזיסטורים, לים, מגברים דלי רעש, מגברי הספק, שרשראות שידור וקליטה. נושאים מתקדמים באלקטרומגנטיות קורס זה עוסק בהרחבה של תורת האלקטרומגנטיות והשלכותיה המעשיות. נחשב את השדות האלקטרומגנטיים המלווים חלקיקים טעונים בתנועה. ננתח התפשטות אופנים אלקטרומגנטיים במובילי גלים צילינדרים. נדון במודלים פיסיקליים, המבוססים על משוואות מקסוול ועל חוקי הדינמיקה הקסית והיחסותית, המתארים אינטראקציה בין אלומות אלקטרונים חופשיים לבין קרינת מיקרוגל. נדון בתהליכי גנרציה של אלומות אלקטרונים חופשיים ונכיר חסמים תאורטיים לזרם המקסימלי. הקורס יכלול סקירה מקיפה וניתוח של אופן פעולת התקנים קסיים המבוססים על אינטראקציה בין אלומות אלקטרונים לקרינת מיקרוגל, עם דגש על שימושים מעשיים בתחומי המדע והטכנולוגיה של ההתקנים הללו. מבוא להנדסה אלקטרואופטית הקורס מקנה את הבסיס להבנה ופיון מערכות אלקטרואופטית בכלל ובתקשורת אופטית בפרט. הקורס מנתח את כלל מרכיבי המערכת האלקטרואופטית החל ממקור האנרגיה ועד לחיישן. יוצגו מבוא וחוקי יסוד היסטוריים, מקורות אור עם דגש על לייזר, תחושת הצבע והגדרתו, חומרי גלם אופטיים ותכונותיהם, אלמנטים מבוססי החזרה )מראות( ושבירה )עדשות ומנסרות(, דימות אופטי ומכשירים בסיסיים, איכות הדימות )אברציות ו,)MTF תווך אופטי )אטמוספירה ובסיס עקרוני להבנת סיבים אופטיים(, גים )שפופרות ריק ומוליכים למחצה(, תקשורת סיב אופטית הקורס מיועד להקנות לסטודנט הבנה בטכנולוגיות התקשורת בסיבים אופטיים ולהעניק כלים לתכנון ולשימוש במערכות תקשורת סיב אופטית. הקורס מכיל מבוא להתפשטות גלים בסיבים אופטיים תוך התחשבות בתופעת הנפיצה. בהמשך מתוארים מגוון סיבים מעשיים וחר מ מתוארות שיטות מדידה ואפיון.

18 תקשורת אופטית מרחבית הקורס מיועד להקנות לסטודנט הבנה בטכנולוגיות התקשורת האופטית המרחבית ובדימוי מרחבי של תמונות ומידע, הן מנקודה לנקודה והן בכיסוי רחב. תיסקרנה מערכות תקשורת מגוונות המורכבות ממגוון רכיבים ויוענקו כלים לתכנון ולשימוש במערכות תקשורת כאלו.

19 מסלול התמחות בשכבה הפיסית של התקשורת, ראש ההתמחות: פרופ' עלי לוין קורסי חובה: מספר קורס מקצוע המלצה בוקר שנה/ סמסטר ג' תקשורת ספרתית Digital Communications 332 מערכות תקשורת אלחוטית Wireless Communication Systems 32 ד מעבדה מתקדמת בתקשורת Advanced Communication laboratory 32 קורסי בחירה בהיקף של 3.3 נקודות לפחות מתוך היצע הקורסים הבאים: המלצה שנה/ סמסטר מבוא לתקשורת דרישות קדם תקשורת ספרתית תקשורת ספרתית )במקביל(, מעבדת תקשורת נ"ז ש"ה ש"ת ש"מ מסלול בוקר/ אנטנות בתקשורת Antennas in Communications רכיבי רדיו ומיקרוגלים RF and Microwave Devices מבוא להנדסה אלקטרו אופטית Introduction to Electro Optical Engineering תקשורת אופטית מרחבית Spatial Optical Communication נושאים מתקדמים באלקטרומגנטיות Advanced topics in Electromagnetic theory ג' ג' ד ד קווי תמסורת מיקרוגל וקרינה, תקשורת ספרתית )במקביל( מבוא לתקשורת, קווי תמסורת מיקרוגל וקרינה גלים, אנליזה הרמונית מבוא להנדסה אלקטרו אופטית קווי תמסורת מיקרוגל וקרינה

20 מסלול התמחות מחשבים תיאור כללי: תחום המחשבים מהווה כיום את הנדבך המרכזי בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה. המחשבים, על תצורתם השונה, נמצאים בכל מכשיר והתקן אלקטרוני הקיימים בעידן המודרני. מלבד מחשבים אישיים הנמצאים על כל שולחן עבודה, עולם המחשבים מכיל: מערכות ומעגלים ייעודיים הממומשים בהתקני חומרה מתוכנתת CPLD(,)FPGA & מעבדים ובקרים משובצים המריצים קוד על מערכות הפעלה שונות כגון:,Linux, RTOS, VxWorks ומערכות על סיליקון ספציפי.)ASIC( כל ענפי החשמל והאלקטרוניקה המודרנית: תקשורת, בקרה, מערכות הספק, עיבוד אותות, דחיסה, הצפנה ועוד, ממומשים ומיושמים, בצורה כזו או אחרת, ע"י מחשב באחת מהתצורות שהוזכרה למעלה. במסלול המחשבים, אנו מציעים מבחר מייצג של קורסים ומעבדות בנושאים של חומרה, תוכנה, ומערכות זמן אמת משובצות. ייחוד ההתמחות: מסלול ההתמחות במחשבים מקנה לבוגר כלים הנדסיים והכשרה מעשית במחקר ופיתוח בתחום המחשבים. ההתמחות מציע שילוב בין רקע תיאורטי לבין התנסות מעשית בטכנולוגיות מובילות בתעשייה: תכנון לוגי מתקדם ע"י,VHDL תכנות מערכות מתקדם, בקרים ומעבדי DSP חדשניים, מערכות משובצות בזמן אמת על מעבדי,ARM ו System Design.High Speed מטרת ההתמחות: להכשיר את הבוגרים לעסוק בתחומי החומרה והתוכנה בדגש על יכולות תכנון של מערכות רב תחומיות. אפשרות תעסוקה בתחום: התמחות במסלול זה תאפשר לבוגר להשתלב בעבודה הן בתחום החומרה, הן בתחום התוכנה, ובמיוחד בתחום המצריך ידע רב תחומי המשלב חומרה ותוכנה גם יחד. היות ותחום המחשבים נספח לכל ענפי החשמל והאלקטרוניקה הבוגר יוכל להשתלב למעשה בכל חברה העוסקת בהנדסת חשמל או הנדסת תוכנה. סגל המסלול: פרופ' אלי פלקסר ראש ההתמחות מר בנימין אברמוב ג דורית מדינה מר בוריס מורוז

21 תקצירי קורסים נבחרים במסלול: ת חומרה מתקדם שפות תיאור חומרה בכלל ושפת VHDL בפרט מהוות נדבך מרכזי בת ספרתי מודרני, בעיקר בזכות הופעת רכיבים ברי תכנות בצפיפות גבוהה מאד. רכיבים אלה, שחלקם מכילים התקני פריפריה וחומרה נלווים, מאפשרים תכנון של מערכת על שבב.)SOC( במסגרת קורס זה הסטודנט יכיר ארכיטקטורות של רכיבי FPGA מתקדמים וישתמש בסביבת פיתוח חדשנית לסימולציה וסינתזה של מודל החומרה אותו הוא יתכנן. הקורס יכלול עבודה אינטנסיבית במעבדה על מימוש פרויקט מתקדם. מעבדה מתקדמת בת חומרה במסגרת המעבדה הניתנת במקביל להרצאה, אנו נממש בסימולציה ובסינתזה של מודלים ברמת מורכבות גבוהה, בהם: מכונות מצבים מתקדמות, בקרים, התקני פריפריה ועוד. במעבדה יעשה שימוש בכרטיס פיתוח ובכלי פיתוח של חברת Xilinx או.Altera התלמיד יבחר פרויקט מתקדם ברמה של מעבד. במהלך הסמסטר התלמיד יממש את הפרויקט שלב אחרי שלב. יישומי מחשב להנדסת אלקטרוניקה תכנות מערכות תכנון ושימוש במחשב להנדסת מערכת. חלק ניכר מהמכשור האלקטרוני המפותח כיום מתחבר למחשב בערוץ תקשורת כל שהוא כגון:,RS232,LAN,USB וכד'. הקורס יעסוק בכתיבת תוכנה מודרנית )על מחשב אישי(, הכוללת ממשק משתמש גרפי, המתקשרת עם התקני חומרה, חיישנים, והתקני בקרה. הקורס יכלול יישומיי תוכנה מתקדמים: כתיבה ושימוש בבקרי,ActiveX תכנות,MultiThreading תכנות,TCP תכנות שרת לקוח. מגבלות מערכת ההפעלה Windows בתכנות.RT כתיבת ספריות דינאמיות מסוג DLL ושימוש בהן. שימוש בספריות חומרה ייעודיות.)API( דרייברים להתקנים של.Windows ספריית SDK.Windows ת מערכות ספרתיות מהירות חלק ניכר מהטכנולוגיות המפותחות כיום כגון:,FireWire,DDR,PCIX,GLAN,USB,DSP,Bluetooth פועלות בתדרים מעל 33. MHz ת מערכות בתדר כזה אינו מתאפר בשיקולי תכנון קסיים של מערכות ספרתיות, א, מצריך שיקולי תכנון של מערכות RF קווי תמסורת, תאום עקבות,,RFI/EMI וכד'. שיקולים אלה נכללים בכל רמות התכנון החל בבחירת הרכיבים, במיקום על המעגל המודפס, בניתוב הקווים בשכבות, ביצור המעגל המודפס וכלה בחיווט ובזיווד. בקורס זה התלמיד יתנסה בתכנון, בסימולציה ובמימוש, של מערכת בתדר גבוה מאד.

22 מערכות זמן אמת+מעבדה מערכת זמןאמת נדרשת לעמוד באילוצי זמן מדויקים וקבועים מראש ול תלות בעומס הכלל מערכתי. מערכת אינה בהכרח מערכת זמןאמת אם כל שנדרש ממנה הוא לעבוד כמה שיותר מהר. דוגמה למערכתזמן אמת, היא מערכת להקלטת שידורי וידאו. מערכת כזו נדרשת לקודד במקביל ובצורה סינכרונית, 3 פריימים של חוזי בשנייה ושני ערוצי שמע. אם המערכת תעמוד בהגדרות הביצועים הזו, ייעלמו מקטעים מהחוזי ו\או מהשמע. מערכת זמן אמת ניתנת למימוש בכמה דרכים: מימוש בחומרה,)FPGA( מימוש בתוכנה הרצה ישירות על בקר, ומימוש בתוכנה הרצה על מערכת הפעלה אוניברסאלית. קורס זה יעסוק במימושי תוכנה על מערכת הפעלה מסוג,RTLinux הרצים על בקרים ממשפחת.ARM הקורס ישלב: נושאים תיאורטיים בפיתוח וניתוח מערכת זמן אמת, לימוד מערכת הפעלה זמן אמת חדשנית, והתנסות מעשית בהרצת אפליקציות זמן אמת על ערכת פיתוח. ארכיטקטורות מתקדמות של מחשבים הקורס מקנה ידע מתקדם בתכנון מערכות מחשבים מהדורות האחרונים. מחשבים הערכת על דגש תוך כושר הביצועים והדגמת תכנות מונחה עצמים ושפת ++C הכרת עקרונות שפות תכנות מכוונות עצמים וסינטקס של שפת ++C. תכנות מונחה עצמים הפך לשיטה מקובלת ונפוצה בהנדסת תוכנה. השפות הנפוצות בטכנולוגיה זו הן: ++C, #C ו.JAVA שתי האחרונות משמשות בעיקר לשימושי רשתות ואינטרנט. לעומת זאת ++C מהווה נדבך חשוב גם בישומי חומרה ומערכות משובצות, בנוסף לשימוש בה בכל ענפי התוכנה. מתודולוגיות ת וטכנולוגיות VLSI שבבים מותקנים היום במערכות המקיפות אותנו בכל תחומי החיים. במחשבים אישיים, בטלפונים סלוריים, ברכבים, במטוסים, במערכות רפואיות, וכד'. המחקר הפיתוח והיצור של שבבים מהוה היום נתח נכבד מתעשיית ההייטק ומפעילות המחקר בפקולטות להנדסה. הבנת אופן תכנון השבבים ואופן פעולתם חשובים לכל מי שמתכוון לקחת חלק בתעשיות אלו. בקורס נסקור את תהליכי התכנון, הפיתוח והיצור של השבבים על כל מרכיביהם, משלב הרעיון ועד לרכיב עובד. נדון בשיקולי התכנון השונים, בדרכי הפתרון, ובכלים המשמשים בפיתוח שבבים.

23 מסלול התמחות במחשבים, ראש ההתמחות: פרופ' אלי פלקסר קורסי חובה: מספר קורס מקצוע המלצה בוקר שנה/ סמסטר ת חומרה מתקדם Advanced Hardware Design 332 מעבדה מתקדמת בת חומרה Advanced Laboratory Hardware Design 332 יישומי מחשב להנדסת אלקטרוניקה ג' ג' Computer Applications for Electrical Engineering 33 קורסי בחירה בהיקף של 4 נקודות לפחות מתוך היצע הקורסים הבאים: המלצה שנה/ סמסטר ג' דרישות קדם מבנה מחשבים, שפות תאור חומרה VHDL נ"ז.2.2 ש"ה ש"ת ש" מ מסלול בוקר/ ג' ג' ת חומרה מתקדם )במקביל( מבוא לתכנות, מבנה מחשבים.2.2 ת מערכות ספרתיות מהירות Speed Digital Systems Design מערכות זמן אמת + מעבדה Realtime Systems and laboratory ארכיטקטורות מתקדמות של מחשבים Advanced Computer Architectures תכנות מונחה עצמים ושפת ++C ObjectOriented Programming ++Language C מתודולוגית ת וטכנולוגיות VLSI Methodology for VLSI Design and Technology ג' ג' ב קווי תמסורת מיקרוגל וקרינה, אלקטרוניקה ספרתית מבוא לתכנות, מיקרו מעבדים ומיקרו בקרים מבנה מחשבים מבוא לתכנות, מבנה מחשבים מערכות ספרתיות, שפות תאור חומרה VHDL

24 מסלול התמחות במערכות הספק תיאור כללי: ההתמחות מעמיקה ומרחיבה את כישורי מהנדס החשמל בתחום הדעת וההנדסה של מערכות הספק במתחי על, עליון גבוה ונמוך. מהנדס מערכות הספק מנתח ומתכנן מערכת הספק חשמלית על היבטיה ההנדסיים והטכנוכלכליים החל מייצור האנרגיה, אופן הולכתה, וחלוקת ההספק לצרכנים תעשייתיים, ציבוריים ופרטיים. בין אתגרי המאה ה, המענה לביקוש ההולך וגובר של אנרגיה חשמלית על ידי גופים תעשייתיים, מוסדות ומשקי בית. הידלדלות המקורות האנרגטיים בעולם מחייבים היום דגש על יעילות אנרגטית החל מתהליכי ייצור האנרגיה החשמלית, דרך הולכתה וכלה באופני הצריכה שלה. העלייה בביקוש בשוק המקומי והעולמי למהנדסים והיקף הפעילויות בתחום, העלתה משמעותית את מספר הסטודנטים המבקשים ללמוד מקצועות בתחום מערכות ההספק. ייחוד ההתמחות: מסלול הלימודים במערכות הספק נבנה בהתבסס על מבנה הלימודים הניתן באוניברסיטאות מובילות בחו"ל ובארץ. בהתמחות זו הושם דגש רב בנוסף לרקע המדעי, על הרחבה ניכרת של פיתוח יכולות וראיה הנדסית על מנת להקנות לבוגר המסלול מירב הכלים להכשירו כמהנדס מקצועי. מטרת ההתמחות: להכשיר את הבוגרים לעסוק בתחומי מערכות ההספק בדגש על יכולות תכנון של מערכות הספק במתחי על, עליון גבוה ונמוך. בנוסף, להקנות לבוגר המסלול כלים הנדסיים בדגש על ראיה טכנוכלכלית בתכנון מערכת הולכת ההספק וחלוקתה לצרכנים השונים. אפשרות תעסוקה בתחום: בוגרי ההתמחות משתלבים במגוון רחב של תעסוקות כגון: מחקר, חברת החשמל, משרדי תכנון, מערכת הביטחון, חברות הקמה ובנייה, חברות שיווק ותמיכה הנדסית של ציוד חשמלי ועוד. הערה: את התמחות מערכות הספק ניתן לקחת רק ביחד עם התמחות מערכות אנרגיה והינע חשמלי. בוגר שתי ההתמחויות יהיה רשאי על פי חוק החשמל ותקנותיו להירשם בפנקס המהנדסים והאדריכלים מדור הנדסת חשמל ובהמשך לקבל רישוי חשמימהנדס. רישוי זה מאפשר לתכנן ולבצע כל מתקן חשמלי במתח על, עליון, גבוה ונמוך ל כל הגבלה שהיא. סגל המסלול: ד"ר דוד ברלה ד"ר משה איל מר אריאל סגל ראש ההתמחות

25 תקצירי קורסים נבחרים במסלול: ייצור והמרת אנרגיה ילמד המבוא להתקני חשמל. מעגלים מגנטיים, שטף, ואנרגיה. יסקרו סוגי חומרים פרומגנטיים נפוצים. ילמד נושא השנאים חד פאזי ותלתפאזי ושימושם. מעגלי תמורה ותנאי העמסה יסקרו. חר מ נלמד על סוגי התקנים נעים: בסיס תיאורטי יינתן וממנו יגזרו מודלים שונים של מכונות נפוצות: מכונת השרה תלתפאזית, ומכונת.DC כל התקן כזה ילמד במשטרו המנועי ובמשטרו הגנרטורי. בקורס המעבדה העוקב לקורס זה יתנסו התלמידים בהפעלה של כל סוגי ההתקנים שהוזכרו. מערכות הספק נושאי הלימוד: מבנה מערכת החשמל הארצית, וסלילים במערכת הספק, ניתוח מערכת הספק מערכות הספק. מאפיינים חשמליים של מערכת ההובלה, קבלים בעומסים קבועים ומשתנים, יסודות בכלכלה של מעבדה להמרת אנרגיה הקורס מקיף מגוון של ניסויים במכונות חשמל: מכונה לזרם ישר, מכונת השראה, שנאים. בנוסף הקורס יכלול מטלה עצמית של למידת בקר בר תכנות ו תכנון מערכת פיקוד למתקן חשמלי מבוסס מנועים חשמליים מסוגים שונים. מערכות הספק מודלים לניתוח מערכת הספק בתנאים יציבים. זרמי קצר סמטריים ו סימטריים במערכות תלת מופעיות. כוחות מכניים ותרמיים במצבי קצר. תופעות מעבר במערכות הספק עקב מיתוגים ואירועי ברקים. ניתוח יציבות דינמית וסטטית של מערכות הספק. קורונה והשפעתה. מתקני מתח נמוך הקורס מיועד להקנות עקרונות לתכנון מתקני מתח נמוך. עיקרי התכנים בקורס: בטיחות ושיטות הגנה בפני חשמול. הארקות והארקות יסוד. חוק החשמל ותקנותיו. פקודת הבטיחות בעבודה. תכנון חלוקת החשמל במתקן, תכנון לוחות החשמל ובחירת הציוד החשמלי בלוחות )בחירת מפסקים, מנתקים, סלקטיביות, סוגי הגנות, מא"זים, נתיכים, פסי צבירה(. העמסה והגנה של מוליכים מבודדים וכבלים. כבלים. פרמטרים של כבלים ומוליכים. שיפור מקדם הספק. גנרטורים. מערכות אל פסק. מתקנים ורשתות במתח גבוה הקורס מקנה הבנה מקפת של מבנה רשת והזנת צרכנים במתח גבוה, של בחירת הציוד על פי פרמטרים של הרשת ושיטת הטיפול בנקודת האפס ברשת. בסיום הקורס ידע הלומד לתכנן מתקן

26 במתח גבוה תוך בחירת הציוד המתאים לדרישות המתקן והתקנים תהיה גם התייחסות לנהלי הרשת הארצית של חברת החשמל. הרלוונטים. במהלך הקורס בקרת וניהול הספק במתקני מתח גבוה מטרת הקורס להקנות לסטודנט ידע והבנה של עקרונות בבקרה וניהול ההספק ברשת חשמלית במתח גבוה ונמוך. הקורס מקיף מגוון של נושאים מרכזיים בנושאי זרימת הספקים ובקרתם ברשת החשמלית, שיקולים תמחיריים בייצור וזרימת ההספק ברשת. הקורס כולל נושאים בבקרת תדר ומתח הרשת. במהלך הקורס יקבל הסטודנט רקע מתמטי וכלים הנדסיים הנדרשים למהנדס חשמל לצורך ניתוח ותכנון יעיל של הקמת רשת בהיבט של שיקלי מעבר הספק ברשת. נושאי הלימוד )חלק מתוך הבאים, בהתאם לבחירת הכיתה(: מבנה אופייני של רשתות למ"ג ומ"נ )טופולוגיות(, משוואות רשת וחישובי עומסים וזרימת הספק במצב מתמיד. תכנון ותפעול של רשתות והפעלתם בתנאים אופטימליים. שיקולי תמחיר בייצור ופיזור הספק ברשת. בקרת מתח ותדר והשפעתם על הרשת החשמלית. בקרת הספק במתקני מתח נמוך באמצעות בקרים מתוכנתים.

27 מסלול התמחות במערכות הספק, ראש ההתמחות: ד"ר דוד ברלה קורסי חובה: מספר קורס מקצוע ג' ייצור והמרת אנרגיה Energy Production & Conversion 32 ג' מערכות הספק Power Systems I 32 מעבדה להמרת אנרגיה Energy Conversion Lab 322 קורס בחירה אחד לפחות מתוך היצע הקורסים הבאים: המלצה בוקר שנה/ סמסטר המלצה שנה/ סמסטר הנדסת חשמל דרישות קדם ייצור והמרת אנרגיה )במקביל( ייצור והמרת אנרגיה נ"ז ש"ה ש"ת ש"מ מסלול בוקר/ מערכות הספק Power Systems II מתקני מתח נמוך Low Voltage Devices מתקנים ורשתות למתח גבוה High Voltage Devices & Networks בקרת וניהול הספק במתקני מתח גבוה ונמוך Power Control & Management of Low and High Voltage Devices ג' ג' ג' מערכות הספק א', ייצור והמרת אנרגיה מערכות הספק מערכות הספק מערכות הספק יילמד בתשעב ותשע"ג

28 מסלול התמחות במערכות אנרגיה והינע חשמלי תיאור כללי: ההתמחות מעמיקה ומרחיבה את כישורי מהנדס החשמל בתחום הדעת וההנדסה של מערכות אנרגיה והינע חשמלי. בוגר המסלול מוכשר לתחומי ההנדסה של המרה, עבוד וניהול אנרגיה חשמלית של מערכות הספק אלקטרוניות ו מערכות הינע חשמלי ואלקטרומכני. בוגר המסלול מוכשר לנתח ולתכנן מערכות הכוללות מנועים ומחוללים בשילוב מערכות בקרת הספק והינע אלקטרוני. בנוסף, ספקי מתח, ממירים, מיישרים ומהפכים המבוססים על טכנולוגיות מתקדמות של רכיבי ומעגלי הספק אלקטרוניים, מערכות בקרה ועיבוד אותות. בעשור האחרון העלייה הנכרת בביקושים בשוק המקומי והעולמי למהנדסים בתחום המרת אנרגיה ועיבוד הספק, העלתה משמעותית את מספר הסטודנטים המבקשים ללמוד מקצועות בתחומים אלה. ייחוד ההתמחות: מסלול הלימודים במערכות אנרגיה והינע חשמלי הותאם לצרכי ודרישות התעשייה ושוק האנרגיה החשמלית ומכנית ההולכים ומתעצמים, בדגש על יעילות אנרגטית. בהתמחות זו הושם דגש רב בנוסף לרקע המדעי, על הרחבה נכרת של פיתוח יכולות וראיה הנדסית על מנת להקנות לבוגר המסלול מירב הכלים להכשירו כמהנדס מקצועי. מטרת ההתמחות: להכשיר את הבוגרים לעסוק בתחומי מערכות אנרגיה והינע חשמלי ומכני הכוללות מנועים ומחוללים בשילוב מערכות בקרת הספק והינע אלקטרוני מתקדם ביותר. בנוסף לתכנן קשת רחבה של המרת אנרגיה חשמלית לחשמלית הכוללת ממירים ממותגים, מיישרים ומהפכים המבוססים על טכנולוגיות מתקדמות של רכיבי ומעגלי הספק אלקטרוניים, מערכות בקרה ועיבוד אותות מתוחכמים ביותר. אפשרות תעסוקה בתחום: בוגרי ההתמחות משתלבים במגוון רחב של תעסוקות כגון: מחקר, תעשיית אלקטרוניקת הספק וממירים ממותגים, תעשיית אלקטרוניקת הספק, מערכת הביטחון, תעשיית הרכב החשמלי, חברות הקמה ובנייה של מערכות אנרגיה והמרתה ומערכות הינע חשמלי, חברות שיווק ותמיכה הנדסית של ציוד לקטרוניקת הספק. הערה: את התמחות מערכות אנרגיה והינע חשמלי ניתן לקחת רק ביחד עם התמחות מערכות הספק. בוגר שתי ההתמחויות יהיה רשאי על פי חוק החשמל ותקנותיו להירשם בפנקס המהנדסים והאדריכלים מדור הנדסת חשמל ובהמשך לקבל רישוי חשמימהנדס. רישוי זה מאפשר לתכנן ולבצע כל מתקן חשמלי במתח על, עליון, גבוה ונמוך ל כל הגבלה שהיא.

29 סגל המסלול: ד"ר דוד ברלה ד"ר דן וינשטוק ד"ר משה איל ראש ההתמחות תקצירי קורסים נבחרים במסלול: ייצור והמרת אנרגיה ילמד המבוא להתקני חשמל. מעגלים מגנטיים, שטף, ואנרגיה. יסקרו סוגי חומרים פרומגנטיים נפוצים. ילמד נושא השנאים חד פאזי ותלתפאזי ושימושם. מעגלי תמורה ותנאי העמסה יסקרו. חר מ נלמד על סוגי התקנים נעים: בסיס תיאורטי יינתן וממנו יגזרו מודלים שונים של מכונות נפוצות: מכונת השרה תלתפאזית, ומכונת.DC כל התקן כזה ילמד במשטרו המנועי ובמשטרו הגנרטורי. בקורס המעבדה העוקב לקורס זה יתנסו התלמידים בהפעלה של כל סוגי ההתקנים אלקטרוניקת הספק הקורס מקיף את הנושאים הבאים: מבוא לעיבוד הספק ומעגלי הספק אלקטרוניים. איכות החשמל. ניתוח מערכות לינאריות ומקדמי טיב שלהם כגון: מקדם הספק, מקדם עיוות, מקדם ההיסט,.THD רכיבי הספק מסוג דיודה,, Power BJT תריסטורים,SCR( Power,(GTO, DIAC,TRIAC MCT,IGBT,MOSFET מבנה, עקרון פעולה ומאפיינים חשמליים. ניתוח ממירים ממותגים להמרת DC to DC מסוג,BOOST BUCKBOOST,BUCK.DCM ו CCM באופן FLYBACK מיישרים להמרת : AC to DC מיישר חד פאזי חדדרכי ודודרכי. מיישר תלת מופעי חדדרכי ודו דרכי. בקרת הספק ופאזה במעגלים חד מופעיים. מהפכים מסוג חציגשר וגשר שלם להמרת.DC to AC במהלך הקורס הסטודנט יידרש לת ולתכנן ממיר באמצעות שימוש בכלים ממוחשבים כגון: P.MATLAB ו Spice מעבדה לקטרוניקת הספק ניסויי המעבדה כוללים סדרת ניסויים בממירים ממותגים בעלי טופולוגיות שונות. הכרת מאפיינים חשמליים של רכיבי הספק ו מיישרים ומעגלים לבקרת הספק ב dc ו.ac בנוסף הניסויים כוללים ניתוח הרמוני של עומסים לינאריים במעגלי זרם חילופין ו מערכות.PV הינע חשמלי ואלקטרוני מטרת הקורס היא להקנות לסטודנט ידע והבנה של עקרונות ההינע החשמלי והתאמתו לעומסים המכניים והחשמליים. הקורס מקיף מגוון נושאים מרכזיים בתחומי המכניקה של מערכות הינע, הבנה יסודית של התנהגות המכונות החשמליות במשטרי שונים, כגון: עבודה רציפה, מקוטעת, התנעה ובלימה. הקורס כולל שיטות אלקטרומכניות ואלקטרוניות לבקרה וויסות מהירויות מנועים.

30 במהלך הקורס יקבל הסטודנט רקע מתמטי וכלים ותכנון של מתקני הינע חשמליים ואלקטרומכניים. הנדסיים הנדרשים למהנדס ניתוח לצורך חשמל הגנות מפני נחשולי מתח וזרם הקורס מקיף מגוון של נושאים: תופעות מיתוג, פריקה אלקטרוסטטית ותופעות ברק כמחוללי נחשולים. פגיעות ברק במבנים, מתקנים ומערכות חשמליות ואלקטרוניות האיום והנזקים. מודלים מתמטיים להערכת נקודת הפגיעה ונחשולים מתפתחים בעקבות פגיעות ברק ישירות ועקיפות. עקרונות בתכנון הגנה חיצונית מפני פגיעות ברק ישירות. עקרונות בתכנון הגנה פנימית מפני נחשולי זרם ומתח על זינה במ"נ ולמערכות אלקטרוניות. אבטחת אמינות ואיכות החשמל מטרת הקורס להקנות לסטודנט ידע והבנה של עקרונות בתכנון רשת ומתקן חשמלי בהתבסס על שיקולי אבטחת אמינות ואיכות חשמל. הקורס מקיף מגוון של נושאים מרכזיים בחישובי תקלות, איומים וסיכונים במערכת חשמל )ייצור וההעברה( ו גישות לשיפור האמינות והאיכות של מתקן חשמלי. במהלך הקורס יקבל הסטודנט רקע מתמטי, כלים הנדסיים וכלים ממוחשבים והנדרשים למהנדס חשמל לצורך ניתוח שיקולי אמינות ואיכות של רשתות חלוקה ומתקנים חשמליים. נושאי הלימוד: חישובים בסיסיים באמינות רכיבים, מודלים של תקלות, מודלים של סיכון ומדדי אמינות. חישובי אמינות של מערכות ייצור וההעברה. גישות לשיפור האמינות ואיכות של מערכת החשמל. שימושים הנדסיים של אנליזת אמינות בהתבסס על כלים ממוחשבים לחישובי אמינות. כלכלת משק האנרגיה הקורס מתמקד במשקי האנרגיה העכשוויים העיקריים והעתידיים בישראל לרבות היבטים טכנולוגיים, כלכליים, משפטיים ורגולטוריים. הקורס דן במשק האנרגיה לתעשייה ולמשקי בית.

31 מסלול התמחות במערכות אנרגיה והינע חשמלי, ראש ההתמחות: ד"ר דוד ברלה קורסי חובה: מספר קורס מקצוע המלצה בוקר שנה/ סמסטר המלצה שנה/ סמסטר דרישות קדם נ"ז ש"ה ש"ת ש"מ מסלול בוקר/ 32 ייצור והמרת אנרגיה Energy Production & Conversion אלקטרוניקת הספק Power Electronics מעבדה לקטרוניקת הספק Power Electronics Lab. ג' ג' הנדסת חשמל הנדסת חשמל, אלקטרוניקה ספרתית )במקביל( אלקטרוניקת הספק קורס בחירה אחד לפחות מתוך היצע הקורסים הבאים: הינע חשמלי ואלקטרוני Electrical & Electronic Driving הגנות מפני נחשולי מתח וזרם Protection from voltage and current surges אבטחת אמינות ואיכות החשמל Reliability & Quality of Power Systems כלכלת משק האנרגיה Energy Economics ייצור והמרת אנרגיה הנדסת חשמל, שדות וגלים אלקטרומגנטיים )במקביל( מערכות הספק מערכות הספק )מומלץ( יילמד בתשעב ותשע"ג

32 הנחיות לסטודנטים המבקשים למ אחר דרישות הרשם, לצורך רישום בפנקס המהנדסים והאדריכלים מדור הנדסת חשמל )זרם חזק(: סטודנטים אלה יידרשו לעמוד בהצלחה בכל הקורסים שלהלן* מסלול התמחות במערכות הספק ואנרגיה לצורך עמידה בתנאי רישוי חשמים, למטרת רישום בפנקס המהנדסים והאדריכלים, מדור הנדסת חשמל ש"ה ש"ת ש"מ מסלול המלצה המלצה מספר בוקר/ בוקר דרישות קדם נ"ז מקצוע קורס שנה/ סמסטר שנה/ סמסטר ייצור והמרת אנרגיה.2 ג' הנדסת חשמל Energy Production & Conversion 32 ייצור והמרת אנרגיה מערכות הספק.2 ג' )במקביל( Power Systems I 32 מערכות הספק א', ייצור מערכות הספק.2 והמרת אנרגיה Power Systems II 322 מתקני מתח נמוך.2 ג' ג' ג' מערכות הספק Low Voltage Devices 236 מתקנים ורשתות למתח גבוה מערכות הספק )במקביל(.2 High Voltage Devices & Networks 239 הנדסת חשמל, אלקטרוניקה אלקטרוניקת הספק.2 ג' ספרתית )במקביל( Power Electronics 238 הינע חשמלי ואלקטרוני ייצור והמרת אנרגיה Electrical & Electronic Driving 32 מעבדה להמרת אנרגיה.2 ייצור והמרת אנרגיה Energy Conversion Lab 322 מעבדה לקטרוניקת הספק אלקטרוניקת הספק.2 Power Electronics Lab. 322 הנדסת חשמל, שדות וגלים הגנות מפני נחשולי מתח וזרם Protection from 2. אלקטרומגנטיים voltage and current surges 2378 כלכלת משק האנרגיה מערכות הספק )מומלץ(.2 Energy Economics 3 קורסי חובה חליפיים )אחד מהם יינתן אחת למס' שנים, במקום קורס "הגנות מפני נחשולי מתח וזרם"( יילמד בתשעב ותשע"ג בקרת וניהול הספק במתקני מתח גבוה ונמוך.2 מערכות הספק Power Control & Management of Low and High Voltage Devices 2361 יילמד בתשעב ותשע"ג מבוא להסתברות אבטחת אמינות ואיכות החשמל.2 Reliability & Quality of Power Systems 238 * סטודנטים בהתמחות זו ילמדו את הקורסים הבאים: "שפות תאור חומרה ", VHDL "מעבדת תקשורת", ו "אלגוריתמים ומבנה נתונים", במסגרת קורסי החובה המחלקתיים.

פיזיקה של נהיגה מדריך למורה

פיזיקה של נהיגה מדריך למורה פיזיקה מערכות טכנולוגיות פיזיקה של נהיגה מדריך למורה כל הזכויות שמורות למורן הוצאה לאור אין לצלם או לשכפל מהספר 1 על תוכנית הלימודים פיזיקה של מערכות טכנולוגיות מבוא ההיבט הטכנולוגי של כל נושא פיזיקלי.

More information

שפת תיאור חומרה VHDL

שפת תיאור חומרה VHDL בס"ד משרד החינוך המינהל למדע ולטכנולוגיה הפיקוח על מגמת הנדסת אלקטרוניקה ומחשבים ומגמת מערכות בקרה ואנרגיה מגמת הנדסת אלקטרוניקה ומחשבים תכנית לימודים למקצוע שפת תיאור חומרה VHDL סמל מקצוע 11.9014 כיתה

More information

קספ לא תכרעמ רבשמ רשוכה יבצמל

קספ לא תכרעמ רבשמ רשוכה יבצמל מערכת אל פסק הכושר למצבי משבר מבוא מערכת אל פסק, מה היא? מושגי יסוד במערכות אל פסק סוגי מערכות אל פסק הקיימות בשוק מבנה עקרוני למערכות אל פסק מערכת אל פסק ללא נקודת כשל מרכזית לסיכום פתרונות מבית אורנטפאוור

More information

תצוגת LCD חיבור התצוגה לבקר. (Liquid Crystal Display) המערכת.

תצוגת LCD חיבור התצוגה לבקר. (Liquid Crystal Display) המערכת. 1 (Liquid Crystal Display) תצוגת LCD בפרויקט ישנה אפשרות לראות את כל הנתונים על גבי תצוגת ה- LCD באופן ברור ונוח. תצוגה זו היא בעלת 2 שורות של מידע בעלות 16 תווים כל אחת. המשתמש יכול לראות על גבי ה- LCD

More information

הקיטסיגול הרבחה יעדמל בלושמה גוחה

הקיטסיגול הרבחה יעדמל בלושמה גוחה ניהול מערכות תובלה ושינוע זרימה ברשת עץ פורס מינימאלי Minimal Spanning Tree הבעיה: מציאת חיבור בין כל קודקודי גרף במינימום עלות שימושים: פריסת תשתית אלגוריתם חמדן (Greedy) Kruskal(1956) Prim(1957) השוואה

More information

המבנה הגאומטרי של מידה

המבנה הגאומטרי של מידה התוכנה מאפשרת לרשום מידות מסוגים שונים בסרטוט, במגוון סגנונות ובהתאם לתקנים המקובלים. רצוי לבצע מתן מידות בשכבה המיועדת לכך. לכל מידה יש תכונות של בלוק. תהליך מתן המידות מתחיל תמיד מקביעת סגנון המידות.

More information

סטטיסטיקה בתכנית "מוסמך" ש"ת, ש 3 "ס.

סטטיסטיקה בתכנית מוסמך שת, ש 3 ס. קורס: 01634101 אוניברסיטת תל אביב הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר ביה"ס למקצועות הבריאות מס ' החוג לסיעוד סטטיסטיקה בתכנית "מוסמך" ש"ת, ש 3 "ס מועד הקורס: סמסטר ב', 16:00 14:00 יום ד' yoramb@post.tau.ac.il nadavari@mail.tau.ac.il

More information

מיהו המורה הנושר? מאפיינים דמוגרפיים,תעסוקתיים ומוסדיים של הנשירה מהוראה

מיהו המורה הנושר? מאפיינים דמוגרפיים,תעסוקתיים ומוסדיים של הנשירה מהוראה כנס חינוך משנה מציאות מכון מופ"ת המכללה ע"ש דוד ילין מיהו המורה הנושר? מאפיינים דמוגרפיים,תעסוקתיים ומוסדיים של הנשירה מהוראה ד"ר רינת ארביב-אלישיב ד"ר ורדה צימרמן 1 מבוא נשירת מורים היא תופעה חברתית המתרחבת

More information

עיבוד שפות טבעיות מבוא

עיבוד שפות טבעיות מבוא עיבוד שפות טבעיות מבוא ד"ר יואב גולדברג פרופ' עידו דגן )קרדיט לחלק מהשקפים: אורן גליקמן( המחלקה למדעי המחשב אוניברסיטת בר אילן 1 מבנה הקורס ודרישות 2 תרגילים 40% כ- 4, תכנות בזוגות שפת תכנות: ושימוש בתוכנות

More information

מרכז ההדרכה של מכון התקנים הישראלי מוביל ומקנה ידע מקצועי ויישומי בתחומי האיכות, בטיחות, עריכת מבדקים, בנייה, תקינה, ניהול ועוד.

מרכז ההדרכה של מכון התקנים הישראלי מוביל ומקנה ידע מקצועי ויישומי בתחומי האיכות, בטיחות, עריכת מבדקים, בנייה, תקינה, ניהול ועוד. מרכז ההדרכה של מכון התקנים הישראלי מוביל ומקנה ידע מקצועי ויישומי בתחומי האיכות, בטיחות, עריכת מבדקים, בנייה, תקינה, ניהול ועוד. סגל המרצים מורכב ממומחים ומובילי דעת קהל מהשורה הראשונה מעולם מקצוע פעילים

More information

חוברת סילבוסים. הנדסת חשמל ואלקטרוניקה תואר שני M.Sc

חוברת סילבוסים. הנדסת חשמל ואלקטרוניקה תואר שני M.Sc חוברת סילבוסים הנדסת חשמל ואלקטרוניקה תואר שני M.Sc 0 קורסים בתחום תקשורת ועיבוד אותות: עיבוד אותות מתקדם עיבוד תמונה טכניקות שיערוך Estimation Techniques עיבוד ספרתי של אותות אקראיים סנכרון במערכות תקשורת

More information

מכונת מצבים סופית תרגול מס' 4. Moshe Malka & Ben lee Volk

מכונת מצבים סופית תרגול מס' 4. Moshe Malka & Ben lee Volk מכונת מצבים סופית תרגול מס' 4 1 מכונת מצבים סופית Finite State Machine (FSM) מודל למערכת ספרתית מכונת מצבים סופית: קלט: סדרה אינסופית של אותיות...,I3,I1,I2 בא"ב input out פלט: סדרה אינסופית של אותיות O

More information

קורסי בחירה מרוכזים בשפה האנגלית

קורסי בחירה מרוכזים בשפה האנגלית ב. קורסי בחירה מרוכזים בשפה האנגלית קורסי ה- GLP הינם קורסי חובה לכל הסטודנטים בפקולטה שהחלו את לימודיהם משנת הלימודים תשע"ד ואילך. על כל סטודנט לקחת קורס אחד מרוכז באנגלית במהלך התואר הראשון. פרטים נוספים

More information

מבו א ל- VHDL אז מה י ה י ה לנ ו ה י ו ם... מהי שפת הגדרת חומרה ולשם מה דרושה תיאור, סימולציה, סינתזה

מבו א ל- VHDL אז מה י ה י ה לנ ו ה י ו ם... מהי שפת הגדרת חומרה ולשם מה דרושה תיאור, סימולציה, סינתזה מבו א ל- VHDL מרצה: יפתח גילעדי, פלאפון: 057-8116766 מיל: g_iftah@yahoo.com בואו נעבור רגע על הסילבוס אז מה י ה י ה לנ ו ה י ו ם.......... מהי שפת הגדרת חומרה ולשם מה דרושה תיאור, סימולציה, סינתזה מאפיני

More information

מבוא למשפט האיחוד האירופי

מבוא למשפט האיחוד האירופי סילבוס מבוא למשפט האיחוד האירופי - 62782 תאריך עדכון אחרון 01-03-2014 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:בוגר ומסטר היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:משפטים השנה הראשונה בתואר בה ניתן ללמוד את הקורס:

More information

Mount Carmel, Haifa הר הכרמל, חיפה 31905

Mount Carmel, Haifa הר הכרמל, חיפה 31905 שנה"ל תשע"ג, 2013-2012 סמסטר א' המרצה: ד"ר דוד מלהאוזן-חסון קבלת קהל: ימי א' 00 00 21-20 (דרוש תיאום מראש לקביעת מקום) סילבוס לקורס סוגיות בהתערבות א' ו- ב' מספר הקורס 288.3603 288.3604 סמסטר א': סמסטר

More information

מיעוטים דתיים באימפריות מודרניות

מיעוטים דתיים באימפריות מודרניות סילבוס מיעוטים דתיים באימפריות מודרניות - 13910 תאריך עדכון אחרון 11-08-2016 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:מוסמך היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:היסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו השנה הראשונה

More information

קורס קרינה בלתי מייננת,

קורס קרינה בלתי מייננת, קורס שבועי, www.liranraz.co.il מס' הצעה : 335555 בס"ד קורס קרינה בלתי מייננת, מפגשים שבועיים בימי שלישי במכללת אתגר להנדסה וטכנולגיה ברחוב דוד חכמי, 15 תל אביב מוכר כ 60 שעות גמול השתלמות ו 7 ימי כשירות

More information

מאזן חובות אקדמיים לתאריך (כולל) בשעות 06:00-18:00.

מאזן חובות אקדמיים לתאריך (כולל) בשעות 06:00-18:00. מידע-נט מערכת רישום שנתי לקורסים באמצעות האינטרנט תשע"ח בשנת הלימודים תשע"ח נמשיך עם הרישום השנתי לקורסים. כל סטודנט/ית יירשם לכל הקורסים אותם הוא מתכנן ללמוד הן בסמסטר א' והן בסמסטר ב'. הרישום לקורסים

More information

מדריך לתכנת הגימפ Gimp) (The חלק מהמידע במדריך זה מובא מהקישור- http://www.jlc.org.il/forums/viewtopic.php?p=900&sid=d801ea3d13f7ae97549e28a56a4ce0cb GIMP היאתכנה חופשיתרבתאפשרויותבתחום הגראפיקהועריכתהתמונות,

More information

טכנולוגיית WPF מספקת למפתחים מודל תכנות מאוחד לחוויית בניית יישומיי

טכנולוגיית WPF מספקת למפתחים מודל תכנות מאוחד לחוויית בניית יישומיי WPF-Windows Presentation Foundation Windows WPF טכנולוגיית WPF מספקת למפתחים מודל תכנות מאוחד לחוויית בניית יישומיי Client חכמים המשלב ממשקי משתמש,תקשורת ומסמכים. מטרת התרגיל : ביצוע אנימציה לאליפסה ברגע

More information

חוק זכויות הסוכן חוק חוזה סוכנות )סוכן מסחרי וספק(

חוק זכויות הסוכן חוק חוזה סוכנות )סוכן מסחרי וספק( חוק זכויות הסוכן חוק חוזה סוכנות )סוכן מסחרי וספק( התשע"ב - 2012 חברות וחברי לשכה יקרים, אני שמח להגיש לכם חוברת זו בה תמצאו את חוק זכויות הסוכן בנוסחו המקורי ואת תרגומו לאנגלית על ידי עו"ד שוש רבינוביץ,

More information

Software Life-Cycle Models מודלים של מחזור חיי תוכנה - 1

Software Life-Cycle Models מודלים של מחזור חיי תוכנה - 1 מודלים של מחזור חיי תוכנה Software Life-Cycle Models מודלים של מחזור חיי תוכנה - 1 מה עומד על הפרק? מהו מחזור-חיים של תוכנה מודלים למחזור-חיים בנה ותקן מפל המים אב-טיפוס מהיר מודל ה- V מודלים אינקרמנטליים

More information

סילבוסים של המחלקה למדעי המחשב הסילבוסים מסודרים בסדר עולה של מספרי הקורסים

סילבוסים של המחלקה למדעי המחשב הסילבוסים מסודרים בסדר עולה של מספרי הקורסים סילבוסים של המחלקה למדעי המחשב הסילבוסים מסודרים בסדר עולה של מספרי הקורסים Programming in -40006 תכנות C למהנדסים - C אופן הוראה: שיעור ותרגיל שעות שבועיות: )שיעור - 3, תרגיל - 1(.3 דרישות קדם: אין קורס

More information

מסורות דת ותרגום בדרום ודרום מזרח אסיה

מסורות דת ותרגום בדרום ודרום מזרח אסיה סילבוס מסורות דת ותרגום בדרום ודרום מזרח אסיה - 24927 תאריך עדכון אחרון 03-04-2014 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:בוגר היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:מדע הדתות השנה הראשונה בתואר בה ניתן ללמוד

More information

קשירות.s,t V שני צמתים,G=(V,E) קלט: גרף מכוון מ- s t ל- t ; אחרת.0 אם יש מסלול מכוון פלט: הערה: הגרף נתון בייצוג של רשימות סמיכות.

קשירות.s,t V שני צמתים,G=(V,E) קלט: גרף מכוון מ- s t ל- t ; אחרת.0 אם יש מסלול מכוון פלט: הערה: הגרף נתון בייצוג של רשימות סמיכות. סריקה לרוחב פרק 3 ב- Kleinberg/Tardos קשירות.s,t V שני צמתים,G=(V,E) קלט: גרף מכוון מ- s t ל- t ; אחרת.0 אם יש מסלול מכוון פלט: הערה: הגרף נתון בייצוג של רשימות סמיכות. קשירות.s,t V שני צמתים,G=(V,E) קלט:

More information

תקנון תואר ראשון - המחלקה למדעי המחשב

תקנון תואר ראשון - המחלקה למדעי המחשב בס"ד תקנון תואר ראשון - גרסא: יום רביעי 05 אוגוסט 2015 תוכן 1 2 3 4 5 6 מבוא... 1 דרישותהתקדמות, הפסקתוחידושלימודים...1 רישום לקורסים... 2 מטלות, בחינות, מועדיםוחזרה עלקורס... 2 ערעורים... 3 הכרהבלימודיםקודמים

More information

הארכאולוגיה של הריקוד

הארכאולוגיה של הריקוד סילבוס הארכאולוגיה של הריקוד - 43681 תאריך עדכון אחרון 25-02-2015 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:בוגר היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:ארכאולוגיה והמזרח הקרוב הקדום השנה הראשונה בתואר בה ניתן ללמוד

More information

קורס ניתוח מערכות מידע

קורס ניתוח מערכות מידע קורס ניתוח מערכות מידע בסביבות טכנולוגיות מתקדמות כולל עולמות Mobile, Agile, Cyber, BI & Big Data מק"ט 1919 : משך הקורס 404 : שעות סניף תל - אביב תוכן עניינים 1 אודות הקורס, יתרונות הקורס 2 ליווי מקצועי,

More information

ניתוח מערכות מידע בסביבות טכנולוגיות מתקדמות כולל עולמות Mobile, Agile, Cyber, BI & Big Data

ניתוח מערכות מידע בסביבות טכנולוגיות מתקדמות כולל עולמות Mobile, Agile, Cyber, BI & Big Data ניתוח מערכות מידע בסביבות טכנולוגיות מתקדמות כולל עולמות Mobile, Agile, Cyber, BI & Big Data מספר מסלול 404-1919 שעות אודות הקורס חברת ג'ון ברייס הדרכה, מקבוצת מטריקס, מרכז הדרכה המוביל בתחום הדרכת מחשוב

More information

K202I/K204I 2/4-Port Secure KVM Switch (Israel) תכונות. ו-.USB תומך ברזולוציות עד x 1600 בפורמט DVI.Dual-link שנים. ובתצורת 4 ערוצים.

K202I/K204I 2/4-Port Secure KVM Switch (Israel) תכונות. ו-.USB תומך ברזולוציות עד x 1600 בפורמט DVI.Dual-link שנים. ובתצורת 4 ערוצים. K202I/K204I 2/4Port תכונות רמת אבטחה מירבית המוצר תוכנן ונבדק ע"י קהיליית המודיעין בישראלבכדילספקבידודביןרשתותבסיווגיםגבוהים לבין רשתותמחוברותאינטרנט. זהוהמוצרהיחיד המאושרע"י מצו"ב ורא"ם לשימוש באירגונים

More information

קורס הנחיית קבוצות קצרות מועד תשע"ה שו"ת, 3 ש"ס

קורס הנחיית קבוצות קצרות מועד תשעה שות, 3 שס 6104.3110 אוניברסיטת תל-אביב הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר למקצועות הבריאות החוג לסיעוד תכנית המוסמך מס' קורס: קורס הנחיית קבוצות קצרות מועד תשע"ה שו"ת, 3 ש"ס מועד הקורס: מרצה 0 שעות קבלה 0 סמסטר ב', יום ג',

More information

ואחת. M.Sc. וכ- 80 לתואר Ph.D. בפיסיקה.

ואחת. M.Sc. וכ- 80 לתואר Ph.D. בפיסיקה. פיסיקה / תוכניתלימודים תשע"ג 0/0 הפקולטה לפיסיקה חברי הסגל האקדמי דיקן הפקולטה סוקר נועם פרופסור מחקר שגב מרדכי פרופסורים אברון יוסף ירבך אסא רי עמוס אקרמן אריק ברן ארז גרשוני דוד לוין דב משה משה נסר עדי

More information

נילי חמני

נילי חמני מבנה שריר שלד (מקרוסקופי) עטוף ברקמת חיבור (אפימזיום) מחולקלצרורותתאישרירשכלאחדמהםעטוף ברקמתחיבורנוספת (פרימזיום) (תא) שרירעטוףברקמתחיבורמשלו כלסיב (אנדומזיום) לרקמות החיבור בשריר תפקיד חשוב ביצירת המבנה

More information

התמחות בתכן הנדסי בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה

התמחות בתכן הנדסי בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה 14 התמחות בתכן הנדסי בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה תקציר תכן הנדסי הוא תהליך שבו מפעיל המהנדס את כישוריו לפתרון בעיות, בדרך כלל יישומיות. רפואה ומשפטים מחייבים התמחות. ומה בעניין התמחות בטכנולוגיה? מובאת סקירה

More information

Patents Basics. Yehuda Binder. (For copies contact:

Patents Basics. Yehuda Binder. (For copies contact: Patents Basics Yehuda Binder (For copies contact: elissa@openu.ac.il) 1 Intellectual Property Value 2 Intellectual Property Rights Trademarks Copyrights Trade Secrets Patents 3 Trademarks Identify a source

More information

הטכנולוגיה בחינוך ד ר קובי גל אוניברסיטת בן גוריון בנגב

הטכנולוגיה בחינוך ד ר קובי גל אוניברסיטת בן גוריון בנגב בינה מלאכותית ומהפיכת הטכנולוגיה בחינוך ד ר קובי גל אוניברסיטת בן גוריון בנגב מעבדות -אתמול ד"ר קובי גל מעבדות -היום ד"ר קובי גל למידה בקבוצות -אתמול ד"ר קובי גל למידה בקבוצות -היום ד"ר קובי גל הזדמנות

More information

ASP.Net MVC + Entity Framework Code First.

ASP.Net MVC + Entity Framework Code First. ASP.Net MVC + Entity Framework Code First 1 הקדמה בפרק הזה יוצג שימוש בFirst EntityFramework Code עבור ה use case הבאים : ASP.Net MVC ASP.Net Web API ASP.Net MVC + Scaffolding הערה : Framework Entity הוצג

More information

Rules Game (through lesson 30) by Nancy Decker Preparation: 1. Each rule board is immediately followed by at least three cards containing examples of

Rules Game (through lesson 30) by Nancy Decker Preparation: 1. Each rule board is immediately followed by at least three cards containing examples of Rules Game (through lesson 30) by Nancy Decker Preparation: 1. Each rule board is immediately followed by at least three cards containing examples of the rule. (Choose three cards appropriate to the lesson

More information

מ ק ו מ ו ת 5 מ י נ ה ל כ ס פ י ו מ ו ר י ה ח ב ר ה ל פ י ת ו ח י ר ו ש ל י ם ב ע מ מ ב ו א כ ל ל י ב ש נ ת, ב מ ס ג ר ת ח ג י ג ו ת י

מ ק ו מ ו ת 5 מ י נ ה ל כ ס פ י ו מ ו ר י ה ח ב ר ה ל פ י ת ו ח י ר ו ש ל י ם ב ע מ מ ב ו א כ ל ל י ב ש נ ת, ב מ ס ג ר ת ח ג י ג ו ת י נ י ה ו ל פרויקט הקמת היכל הפיס י ר ו ש ל י ם תוכן העניינים פ ר ק נ ו ש א ע מ ו ד 1 0 1 6 2 2 מ ב ו א תקציר מנהלים פירוט הממצאים 1 2 3 2 2 2 2 2 8 3 0 3 2 3 4 3 6 4 1 4 6 ליקויים מערכתיים ב נ י ה ו ל פרויקט

More information

קידום בריאות. the. process of enabling people to increase control over, and. to improve their health". נובמ בר 2009 כל הזכו יות שמור ות לתמר שושן

קידום בריאות. the. process of enabling people to increase control over, and. to improve their health. נובמ בר 2009 כל הזכו יות שמור ות לתמר שושן קידום בריאות The World Health Organization (WHO) defines health promotion as "the process of enabling people to increase control over, and to improve their health". the כל הזכו יות שמור ות לתמר שושן נובמ

More information

תקצירי קורסים לידיעון. תוכנית לתואר שני M.Sc. בניהול טכנולוגיה )ללא תיזה(

תקצירי קורסים לידיעון. תוכנית לתואר שני M.Sc. בניהול טכנולוגיה )ללא תיזה( תקצירי קורסים לידיעון תוכנית לתואר שני M.Sc. בניהול טכנולוגיה )ללא תיזה( מעודכן לתאריך 07.09.2017 תוכן ניהול שרשרת הספקה... 5 משחקי עסקים... 6 שיטות ניהול מתקדמות... 7 אסטרטגיה עסקית בינלאומית... 8 שיווק

More information

אנגלית שאלון ז' ג רסה א' הוראות לנבחן בהצלחה! )4( ההנחיות בשאלון זה מנוסחות בלשון זכר ומכוונות לנבחנות ולנבחנים כאחד. (MODULE G)

אנגלית שאלון ז' ג רסה א' הוראות לנבחן בהצלחה! )4( ההנחיות בשאלון זה מנוסחות בלשון זכר ומכוונות לנבחנות ולנבחנים כאחד. (MODULE G) 3 בגרות סוג הבחינה: מדינת ישראל חורף תשע"ט, 2019 מועד הבחינה: משרד החינוך 016582 מספר השאלון: א. משך הבחינה: שעה וארבעים וחמש דקות אנגלית שאלון ז' (MODULE G) ג רסה א' הוראות לנבחן מבנה השאלון ומפתח ההערכה:

More information

אנגלית (MODULE E) בהצלחה!

אנגלית (MODULE E) בהצלחה! 3 בגרות סוג הבחינה: מדינת ישראל חורף תשע"ט, 2019 מועד הבחינה: משרד החינוך 016481 מספר השאלון: א. משך הבחינה: שעה ורבע אנגלית שאלון ה' (MODULE E) ג רסה א' הוראות לנבחן מבנה השאלון ומפתח ההערכה: בשאלון זה

More information

א נ ג ל י ת בהצלחה! ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי( השימוש במילון אחר טעון אישור הפיקוח על הוראת האנגלית.

א נ ג ל י ת בהצלחה! ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי( השימוש במילון אחר טעון אישור הפיקוח על הוראת האנגלית. בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. א. משך הבחינה: שעה ורבע מועד הבחינה: חורף תשס"ז, 2007 מספר השאלון: 406 016107, א נ ג ל י

More information

ANNEXURE "E1-1" FORM OF IRREVOCABLE STANDBY LETTER OF CREDIT PERFORMANCE OF CONTRACT (WHERE PRICES ARE NOT LINKED TO AN ESCALATION FORMULA)

ANNEXURE E1-1 FORM OF IRREVOCABLE STANDBY LETTER OF CREDIT PERFORMANCE OF CONTRACT (WHERE PRICES ARE NOT LINKED TO AN ESCALATION FORMULA) ANNEXURE "E1-1" FORM OF IRREVOCABLE STANDBY LETTER OF CREDIT PERFORMANCE OF CONTRACT (WHERE PRICES ARE NOT LINKED TO AN ESCALATION FORMULA) Dear Sirs, Re: Standby Letter of Credit No: Please advise the

More information

Iris Levari Security Consultant CISSP ISC 2 CISSP Lead lecturer ISO LA מבדקי חדירה ופיתוח מאובטח

Iris Levari Security Consultant CISSP ISC 2 CISSP Lead lecturer ISO LA מבדקי חדירה ופיתוח מאובטח Iris Levari Security Consultant CISSP ISC 2 CISSP Lead lecturer ISO LA 27001 מבדקי חדירה ופיתוח מאובטח תוכן ענינים מבדקי חוסן תכולה תוצרים ולו"ז פיתוח מאובטח תכולה תוצרים ולו"ז מבדקי חוסן מטרה: כיסוי וגילוי

More information

מדריך שימוש בדואר האלקטרוני

מדריך שימוש בדואר האלקטרוני מדריך שימוש בדואר האלקטרוני Live@Edu UserName@Campus.haifa.ac.il תוכן עניינים א. מבוא... 2 מהי מערכת? Live@edu... 2 קבלת פרטי כתובת הדואר האלקטרוני:... 2 ב. כניסה ראשונית לחשבון הדואר האלקטרוני... 2 השלמת

More information

(MODULE E) ב ה צ ל ח ה!

(MODULE E) ב ה צ ל ח ה! סוג הבחינה: א. בגרות לבתי ספר על- יסודיים ב. בגרות לנבחני משנה מועד הבחינה: קיץ תשס"ד, 2004 מספר השאלון: 016106 י ת ל ג נ א שאלון ה' (MODULE E) הוראות לנבחן א. משך הבחינה: שעה ורבע בשאלון זה שני פרקים.

More information

CML כנס שנתי של מודעות ל- CML 4-6 לאוקטובר 2018, מלון רמדה, חדרה

CML כנס שנתי של מודעות ל- CML 4-6 לאוקטובר 2018, מלון רמדה, חדרה תפקידן של עמותות החולים במחקרים ואיסוף PRO סקר בינלאומי על הפסת טיפול ב- גיורא שרף מייסד ומנהל עמותת חולי CML מייסד ומנהל עמותת חלי"ל האור מייסד ומנהל עמותת הגג של כל עמותות ה- CML בעולם CML כנס שנתי של

More information

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 102 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 5

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 102 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 5 FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO. 652082/2014 NYSCEF DOC. NO. 102 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 5 McLaughlin, Terence K. From: Sent: To: Cc: Subject: Follow Up Flag: Flag Status:

More information

מבוא לתרבות סייבר שיעור מס

מבוא לתרבות סייבר שיעור מס מבוא לתרבות סייבר שיעור מס. 1 26.10.2014 היום: היכרות מעבר על הסיליבוס להיות דיגיטלי ניקולס נגרופונטה עוזבים את האוטופיה הדיגיטלית מחשבים נגד חישוביות.1.2.3.4 )317-343 סיליבוס קריאות חובה Cyberculture:

More information

מתודולוגיות מתקדמות לפתוח תוכנה Advanced methodologies in software development

מתודולוגיות מתקדמות לפתוח תוכנה Advanced methodologies in software development מתודולוגיות מתקדמות לפתוח תוכנה Advanced methodologies in software development 3 שעות: הרצאה 3 דרישות קדם קורס יסוד בשיטות בהנדסת תוכנה או בניתוח ואפיון מערכות ממוחשבות, ביצוע פרויקט אקדמי בפתוח תוכנה

More information

? הנגה המל.ילמשח ןקתמב הלקת לש טקפאה תא םומינימל ןיטקהל איה תונגהה תכרעמ לש דיקפתה :ןניה ילמשח ןקתמב תולקת לש תוירקיעה תואצותה

? הנגה המל.ילמשח ןקתמב הלקת לש טקפאה תא םומינימל ןיטקהל איה תונגהה תכרעמ לש דיקפתה :ןניה ילמשח ןקתמב תולקת לש תוירקיעה תואצותה למה הגנה? התפקיד של מערכת ההגנות היא להקטין למינימום את האפקט של תקלה במתקן חשמלי. התוצאות העיקריות של תקלות במתקן חשמלי הינן: נזק לציוד כתוצאה מכוחות דינמיים המתפתחים במערכת בזמן קצר חשמלי. נזק לציוד

More information

החוג לניהול מידע וידע

החוג לניהול מידע וידע אוניברסיטת חיפה מספר הקורס: 18 ב 01 5209 תקופה 3 תשע"ח שם הקורס: שם המרצה: ויזואליזציית מידע ד"ר יעל אלבו שעות קבלה: עפ"י תיאום דואר אלקטרוני: alboyael@gmail.com מטרת-על ורציונל הקורס מטרת-על: היכרות עם

More information

מספר השאלון: Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א נ ג ל י ת (MODULE F) ספרות )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי(

מספר השאלון: Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א נ ג ל י ת (MODULE F) ספרות )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי( בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"א, 2011 מועד הבחינה: משרד החינוך 016117 מספר השאלון: Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א נ ג ל י ת א. משך הבחינה: שעה וחצי שאלון

More information

פרשיות הלימוד הנדסת תעשייה וניהול נושא אישי בהנדסת תעשייה

פרשיות הלימוד הנדסת תעשייה וניהול נושא אישי בהנדסת תעשייה פרשיות הלימוד הנדסת תעשייה וניהול 15440055 נושא אישי בהנדסת תעשייה 5.1 - - - - - ניתן רק לתלמידי שנה ד', לפי החלטת ראש המחלקה. הקורס נועד לאפשר לסטודנט לבצע עבודה עצמית בהנחיית איש סגל, באחד מהנושאים של

More information

למידה למיצ"ב בשיטת עולמו"ט כיתה ח' טבלה זו נבנתה על סמך מסמך הטיוטה של תוכנית הלימודים http://www.education.gov.il/tochniyot_limudim/mada/tochnit_new.htm תחוםתוכן: חומרים: יסודותתרכובות ותערובות...עמ'

More information

הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה חוברות מבחנים

הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה חוברות מבחנים 1 תוכן עניינים הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל... 3-4 הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית...5-6 הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים...7 הפקולטה לביוטכנולוגיה ומזון...8 הפקולטה לביולוגיה...9-10 הפקולטה לביו-רפואה...11

More information

ENDOR. Contact us for more details

ENDOR. Contact us for more details רכוש זה הינו בבעלות חברת עין -דור מערכות 2009 בע"מ שימוש, פרסום, העתקה ושכפול ללא רשות בכתב אסורים בהחלט. לקבלת אישור אנא פנה עמית מרקוס 0544-333764 אלכס מלמד 050-2010339 amitm@endor.co.il alexm@endor.co.il

More information

זו מערכת ישרת זוית )קרטזית( אשר בה יש לנו 2 צירים מאונכים זה לזה. באותו מישור ניתן להגדיר נקודה על ידי זוית ורדיוס וקטור

זו מערכת ישרת זוית )קרטזית( אשר בה יש לנו 2 צירים מאונכים זה לזה. באותו מישור ניתן להגדיר נקודה על ידי זוית ורדיוס וקטור קארדינטת קטבית y p p p במישר,y הגדרנ נקדה על ידי המרחקים מהצירים. ז מערכת ישרת זית )קרטזית( אשר בה יש לנ צירים מאנכים זה לזה. באת מישר ניתן להגדיר נקדה על ידי זית רדיס קטר. (, ) הרדיס קטר מסתבב )נגד כין

More information

התאגדות מהנדסי חשמל ואלקטרוניקה בישראל

התאגדות מהנדסי חשמל ואלקטרוניקה בישראל מערכות אל פסק דינאמיות עם אגירת אנרגיה קינטית. תצורת Isolated Parallel למרכזי חישוב בהספקים גדולים. Unirom Electronics ltd התאגדות מהנדסי חשמל ואלקטרוניקה בישראל עמוס פורן - מנהל טכני יונירום אלקטרוניקס

More information

שאלון ו' הוראות לנבחן

שאלון ו' הוראות לנבחן סוג הבחינה: א. בגרות לבתי ספר על- יסודיים ב. בגרות לנבחני משנה ג. בגרות לנבחנים אקסטרניים מועד הבחינה: תשס"ו, מועד ב מספר השאלון: 406 016107, י ת ל ג נ א שאלון ו' )MODULE F( הוראות לנבחן א. משך הבחינה:

More information

Data Science with Python

Data Science with Python אודות הקורס: Data Science with Python קורס 170 שעות 7717 ( 120 שעות לימוד פרונטליות + 50 עבודה עצמית בבית( בעולם בו כמויות המידע הזורמות לארגון ונשמרות במאגרי הנתונים, הולך ומתעצם, גובר הצורך למצות את

More information

הקיטסיגול הרבחה יעדמל בלושמה גוחה

הקיטסיגול הרבחה יעדמל בלושמה גוחה ניהול מערכות תובלה ושינוע ניתוב רכבים בעיית הסוכן הנוסע Traelig Salesperso Problem הבעיה: מעבר בכל הקודקודים (בשאיפה - קודקוד) במינימום עלות/זמן/מרחק נסיעה שימושים: סוכן נוסע, ביקור מהנדס שירות סיבוכיות

More information

Depth-First Search DFS

Depth-First Search DFS Depth-First Search DFS (Depth-First Search) DFS חיפוש לרוחב חיפ וש לעומק (DFS) הוא אלג וריתם לסרי קת הגרפים. פועל גם על גרפים מ כוו נים וגם על בלתי מ כוו נים בהינתן גרף,G=(V,E) אלגוריתם DFS מבקר בכל הצמתים

More information

שיטות בהנדסת תוכנה )236321(

שיטות בהנדסת תוכנה )236321( שיטות בהנדסת תוכנה Introduction to Software Engineering 236321 מרצה: פרופ שמואל כ"ץ מתרגל: רועי לוין אודות הקורס ומבוא - 1 מה עומד על הפרק? אודות הקורס ומבוא - 2 מטרות הקורס תכולה הרצאות תרגולים דרישות

More information

THEORIES OF FAMILY INTERVENTION

THEORIES OF FAMILY INTERVENTION Syllabus THEORIES OF FAMILY INTERVENTION - 3669 Last update 11-09-2016 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 2nd degree (Master) Responsible Department: social work Academic year: 0 Semester: 1st and/or 2nd Semester

More information

תהליך בחינה ואישור של טכנולוגיה ניידת לבדיקות רציפות של החזר אור מסימוני דרך

תהליך בחינה ואישור של טכנולוגיה ניידת לבדיקות רציפות של החזר אור מסימוני דרך תהליך בחינה ואישור של טכנולוגיה ניידת לבדיקות רציפות של החזר אור מסימוני דרך דצמבר 2017 2 תוכן העניינים 3 4 8 10 מבוא תנאי סף להשתתפות בתהליךהבחינה והאישור ניסוי השטח הוכחתיכולת תוכנית עבודה לתהליךהבחינה

More information

אנגלית שאלון ז' (MODULE G) ג רסה א' הוראות לנבחן )מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי )

אנגלית שאלון ז' (MODULE G) ג רסה א' הוראות לנבחן )מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי ) בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. חורף תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: 407 016108, מספר השאלון: הצעת תשובות לשאלות בחינת הבגרות אנגלית

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016115 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון ד' (MODULE D) א. משך הבחינה:

More information

תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך א נ ג ל י ת שאלון א' Corresponds with Module A (Without Access to Information from Spoken Texts) גרסה א'

תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך א נ ג ל י ת שאלון א' Corresponds with Module A (Without Access to Information from Spoken Texts) גרסה א' תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך מקום להדבקת מדבקת נבחן א נ ג ל י ת סוג בחינה: מועד הבחינה: מספר השאלון: מבחן מטה לבתי ספר תיכוניים חורף תשע"ד 29.01.2014 מותאם לשאלון א' של בחינת הבגרות שסמלו

More information

שאלון ד' הוראות לנבחן

שאלון ד' הוראות לנבחן סוג הבחינה: א. בגרות לבתי ספר על- יסודיים ב. בגרות לנבחני משנה ג. בגרות לנבחנים אקסטרניים מועד הבחינה: תשס"ה, מועד ב מספר השאלון: 404 016105, י ת ל ג נ א שאלון ד' )MODULE D( הוראות לנבחן א. משך הבחינה:

More information

ידיעון לשנת הלימודים תשע"ז

ידיעון לשנת הלימודים תשעז ידיעון לשנת הלימודים תשע"ז ירושלים, אלול תשע"ו, ספטמבר 2016 תוכן העניינים מבוא טלפונים שימושיים במכללה 5 לוח השנה האקדמית 6 תכניות הלימודים בחוג 1 נהלים אקדמיים במכללה ובחוג 25 תקצירי המקצועות 2 מבוא החוג

More information

שיעור עברית הקורס מטרות

שיעור עברית הקורס מטרות תוכנית הקורס ורשימת קריאה לקורס סמסטר 0 שנה 2018 בית ספר: בית ספר ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה. M.A הערכת המשפחה וטיפול משפחתי מרצים/ות: פרופ' יונה טייכמן yteichman@idc.ac.il עוזרי/ות הוראה: גב' תמר ליבנה tamar.livne@idc.ac.il

More information

-ספרות המאה ה- 20 חלק ב: מגדר, פוסט-קולוניאליזם ופוסט מודרניזם

-ספרות המאה ה- 20 חלק ב: מגדר, פוסט-קולוניאליזם ופוסט מודרניזם סילבוס -ספרות המאה ה- 20 חלק ב: מגדר, פוסט-קולוניאליזם ופוסט מודרניזם - 44319 תאריך עדכון אחרון 01-12-2013 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:בוגר היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:אנגלית השנה הראשונה

More information

שאלון ו' הוראות לנבחן

שאלון ו' הוראות לנבחן סוג הבחינה: א. בגרות לבתי ספר על- יסודיים ב. בגרות לנבחני משנה ג. בגרות לנבחנים אקסטרניים מועד הבחינה: תשס"ה, מועד ב מספר השאלון: 406 016107, י ת ל ג נ א שאלון ו' )MODULE F( הוראות לנבחן א. משך הבחינה:

More information

ניהול בטיחות במערכות חשמל

ניהול בטיחות במערכות חשמל ניהול בטיחות במערכות חשמל ד ר אינג אלכס טורצקי במאמר זה אנסה להציג מנקודת מבטי את מערך ניהול בטיחות במתקן או במערכת החשמל. עיקרי הניהול הם זיהוי סיכונים על ידי סקר סיכונים במערכות חשמל והכנת מערך נהלים.

More information

מיקוד באנגלית. Module D. New Program in English Literature. Option 1 שאלון אינטרני מספר שאלון אקסטרני מספר 414

מיקוד באנגלית. Module D. New Program in English Literature. Option 1 שאלון אינטרני מספר שאלון אקסטרני מספר 414 ענת אברבנאל צביה אופנברג מיקוד באנגלית Module D New Program in English Literature Option 1 שאלון אינטרני מספר 016115 שאלון אקסטרני מספר 414 לעדכונים והשלמות אתר המיקודים אתכם לאורך כל הדרך ענת אברבנאל

More information

חטיבת המינרלים החיוניים תתמקד בשוקי האגרו וחטיבת הפתרונות המיוחדים תשמש כחטיבה התעשייתית; כיל דשנים מיוחדים תשולב בחטיבת המינרלים החיוניים;

חטיבת המינרלים החיוניים תתמקד בשוקי האגרו וחטיבת הפתרונות המיוחדים תשמש כחטיבה התעשייתית; כיל דשנים מיוחדים תשולב בחטיבת המינרלים החיוניים; 12 באפריל 2017 כיל מעדכנת את המבנה הארגוני של החברה חטיבת המינרלים החיוניים תתמקד בשוקי האגרו וחטיבת הפתרונות המיוחדים תשמש כחטיבה התעשייתית; כיל דשנים מיוחדים תשולב בחטיבת המינרלים החיוניים; הנהלת כיל

More information

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 134 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 37

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 134 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 37 FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO. 652082/2014 NYSCEF DOC. NO. 134 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 37 Translated from the Hebrew Sharf Translations Message sent From: Tomer Shohat

More information

תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך א נ ג ל י ת שאלון ב' Corresponds with Module B גרסה ב' הוראות לנבחן

תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך א נ ג ל י ת שאלון ב' Corresponds with Module B גרסה ב' הוראות לנבחן תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך מקום להדבקת מדבקת נבחן סוג בחינה: מועד הבחינה: מספר השאלון: מבחן מטה לבתי ספר תיכוניים חורף תשע"ד 29.01.2014 מותאם לשאלון ב' של בחינת הבגרות שסמלו 016103 א

More information

מבחן באנגלית בהצלחה הצלחה!!! שם פרטי: שם משפחה: מס' תעודת זהות: תאריך: שם מרכז מנהל מרכז השכלה: תאריך בדיקת המבחן: כל הזכויות שמורות למשרד החינוך

מבחן באנגלית בהצלחה הצלחה!!! שם פרטי: שם משפחה: מס' תעודת זהות: תאריך: שם מרכז מנהל מרכז השכלה: תאריך בדיקת המבחן: כל הזכויות שמורות למשרד החינוך מדינת ישראל משרד החינוך מינהל חברה ונוער מבחן באנגלית שם פרטי: שם משפחה: מס' תעודת זהות: תאריך: מנהל מרכז השכלה: שם: שם מרכז ההשכלה /מוסד : ציון: תאריך בדיקת המבחן: כולה שהמערכת מוסרית, ומוסרית ערכית רואים

More information

A R E Y O U R E A L L Y A W A K E?

A R E Y O U R E A L L Y A W A K E? A R E Y O U R E A L L Y A W A K E? ב ר ו ך א ת ה י י א לה ינ ו מ ל ך ה עו ל ם, ה מ ע ב יר ש נ ה מ ע ינ י ות נ ומ ה מ ע פ ע פ י Blessed are You, Hashem our God, King of the Universe, who removes sleep from

More information

תרבויות של עדות

תרבויות של עדות סילבוס תרבויות של עדות - 54300 תאריך עדכון אחרון 23-09-2013 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:מוסמך היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:לימודי תרבות-תכנית אישית השנה הראשונה בתואר בה ניתן ללמוד את הקורס:

More information

קורסי חובה עדכון: אוגוסט תקינה בפיתוח מוצרים ביוטכנולוגים ורפואיים נקודות זכות: 2 0. שעות: 2 הרצאה

קורסי חובה עדכון: אוגוסט תקינה בפיתוח מוצרים ביוטכנולוגים ורפואיים נקודות זכות: 2 0. שעות: 2 הרצאה עדכון: אוגוסט 2017 קורסי חובה 43101 תקינה בפיתוח מוצרים ביוטכנולוגים ורפואיים נקודות זכות: 3.0 שעות: 3 הרצאה הבנת הבסיס ותהליך הרישוי וההגדרה של מוצרים ביוטכנולוגיים ורפואיים. הצורך במערכות תקינה ועל מי

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE F) ספרות או: מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי או: מילון אנגלי-אנגלי-ערבי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE F) ספרות או: מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי או: מילון אנגלי-אנגלי-ערבי בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. קיץ תשע"ד, מועד ב, 2014 מועד הבחינה: מספר השאלון: 416 016117, Thinking Skills נספח: כישורי

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE F) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE F) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ב, מועד ב מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016117 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א. משך הבחינה: שעה וחצי אנגלית שאלון

More information

ãówh,é ËÓÉÔê ÌW W É Å t" Y w f É ËÓÉÑ É èw É f Ñ u ð NNM YóQ' ÌW W É Y ÉgO d óqk É w f ym Éd É u ð NNM ÌWNQMH uqo ð NNM ÌWNQMH

ãówh,é ËÓÉÔê ÌW W É Å t Y w f É ËÓÉÑ É èw É f Ñ u ð NNM YóQ' ÌW W É Y ÉgO d óqk É w f ym Éd É u ð NNM ÌWNQMH uqo ð NNM ÌWNQMH * .1.2.3 (X).1.2.3.4.5.6 בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל חורף תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016117 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון

More information

כלכלה ומוסדות בינלאומיים: קורס יסוד לתלמידי מחקר

כלכלה ומוסדות בינלאומיים: קורס יסוד לתלמידי מחקר סילבוס כלכלה ומוסדות בינלאומיים: קורס יסוד לתלמידי מחקר - 58912 תאריך עדכון אחרון 03-08-2016 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 4 תואר:מוסמך היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:יחסים בינלאומיים השנה הראשונה בתואר

More information

Hebrew Ulpan HEB Young Judaea Year Course in Israel American Jewish University College Initiative

Hebrew Ulpan HEB Young Judaea Year Course in Israel American Jewish University College Initiative Hebrew Ulpan HEB 011-031 Young Judaea Year Course in Israel American Jewish University College Initiative Course Description Hebrew is not only the Sacred Language of the Jewish people, but it is also

More information

שימוש בשפת R לניתוח סטטיסטי של נתונים באקולוגיה ובמדעי הסביבה

שימוש בשפת R לניתוח סטטיסטי של נתונים באקולוגיה ובמדעי הסביבה סילבוס שימוש בשפת R לניתוח סטטיסטי של נתונים באקולוגיה ובמדעי הסביבה - 73555 תאריך עדכון אחרון 25-10-2016 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:מוסמך היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:איכות הסביבה ומשאבי

More information

תוצאות סקר שימוש בטלפון

תוצאות סקר שימוש בטלפון מכון שריד שירותי מחקר והדרכה בע"מ Sarid Institute for Research and Consultation LTD תוצאות סקר שימוש בטלפון חכם בקרב ילדים מבוסס על פאנל "סמול טוק" פאנל ילדים ינואר 2015 מכון שריד מתמחה במתן פתרונות יישומיים

More information

Expressions (ex 8) Wild World (ex 7) Cars (ex 9)

Expressions (ex 8) Wild World (ex 7) Cars (ex 9) תר גול שי עור י ב ית 12 חזרה ע ל שא לו ת חשו בו ת מ שי ע ורי הבי ת ת וכנה 1 ס מ ס טר א' תשס"ז 1 סט ודנט י ם יקרים, אנא הקדישו מעט מזמנכם היקר ומלאו את סקר ההוראה. הסקר חשוב מאד כפידבק למרצים ולמתרגלים,

More information

ההזדמנות והאתגר בלמידה "משובשת" )Disruptive( לומד, מנהל, ארגון

ההזדמנות והאתגר בלמידה משובשת )Disruptive( לומד, מנהל, ארגון ההזדמנות והאתגר בלמידה "משובשת" )Disruptive( לומד, מנהל, ארגון ערן גל דר' פורום מנהלי הדרכה, נס Disruptive Learning למידה דיגיטלית משנה פני ארגון אני ואני...ואני ערן גל. דר' יועץ וחוקר: חדשנות, למידה,

More information

Practical Session No. 13 Amortized Analysis, Union/Find

Practical Session No. 13 Amortized Analysis, Union/Find Practical Session No. 13 Amortized Analysis, Union/Find Amortized Analysis Refers to finding the average running time per operation, over a worst-case sequence of operations. Amortized analysis differs

More information

Shaping אייל ספיר, אגיטו מערכות הינע מבוא מאמר זה מציג אלגוריתם חדש לביצוע תהליך

Shaping אייל ספיר, אגיטו מערכות הינע מבוא מאמר זה מציג אלגוריתם חדש לביצוע תהליך טכנולוגיית Auto Tune using Auto Loop Shaping אייל ספיר, אגיטו מערכות הינע מבוא מאמר זה מציג אלגוריתם חדש לביצוע תהליך כיול אוטומטי Tune( )Auto של פרמטרי חוג הבקרה במערכת סרוו, המתבסס על חיפוש נומרי חכם

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ב, מועד ב מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016115 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון ד' (MODULE D) א. משך הבחינה:

More information

ידיעון לשנת הלימודים תשע"ח

ידיעון לשנת הלימודים תשעח ידיעון לשנת הלימודים תשע"ח ירושלים, תשרי תשע"ח, ספטמבר 2017 תוכן העניינים מבוא טלפונים שימושיים במכללה 5 לוח השנה האקדמית 6 תכניות הלימודים בחוג 1 נהלים אקדמיים במכללה ובחוג 25 תקצירי המקצועות 2 מבוא החוג

More information

Genetic Tests for Partners of CF patients

Genetic Tests for Partners of CF patients Disclaimer: this presentation is not a genetic/medical counseling The Annual Israeli CF Society Meeting Oct 2013 Genetic Tests for Partners of CF patients Ori Inbar, PhD A father to a 8 year old boy with

More information